« wróć

1 grudnia 2015

Dieta a odporność dziecka

odpornosc (2)

Przewód pokarmowy oraz układ odpornościowy są ze sobą ściśle powiązane. Dlatego bardzo ważna w budowaniu odporności jest odpowiednio skomponowana dieta dziecka. Chociaż nie sprawi ona, że dziecko w ogóle nie będzie chorować, to na pewno przyczyni się do podniesienia odporności i złagodzenia objawów choroby.

Podstawą takiej diety jest przede wszystkim regularność spożywania posiłków oraz ich różnorodność. Nie powinno się podawać dzieciom codziennie takich samych potraw, nawet jeśli są zdrowe i dzieci je uwielbiają. Różnorodność posiłków wpływa na poprawę apetytu i powoduje, że są one chętniej spożywane. Zadbajmy o to, aby posiłki były kolorowe i starajmy się, aby konkretne danie powtarzało się najczęściej raz na tydzień. Zwróćmy uwagę również na stałe pory posiłków oraz przerwy między nimi, które powinny trwać od 3 do 4 godzin.

Nadmierne spożycie cukru i słodyczy powoduje spadek odporności. Dlatego pamiętajmy, aby kontrolować spożycie cukru u dzieci, szczególnie na godzinę przed głównymi posiłkami – dostarczona w ten sposób duża ilość energii i podwyższenie stężenia glukozy we krwi, powodują sytość i niechęć do spożywania głównego posiłku. W ten sposób organizm dziecka nie otrzymuje odpowiedniej ilości wartościowych składników odżywczych z pożywienia, a dostaje za to puste kalorie. Pamiętajmy też o ukrytym cukrze w sokach, napojach i wodach smakowych – przedszkolak może wypić dziennie maksymalnie jedną szklankę soku (najlepiej świeżo wyciskanego).

Aby wzmocnić odporność dziecka, dbajmy o to, aby jadło produkty stymulujące układ odpornościowy. Probiotyki, które wypierają z przewodu pokarmowego chorobotwórcze bakterie możemy znaleźć w maślankach, kefirach i jogurtach (uwaga na jogurty słodzone). Prebiotyki, które są potrzebne do namnażania się dobrych bakterii, znajdziemy w kaszach, cebuli, czosnku, porze, bananach, cykorii. Korzystnie działają także kwasy tłuszczowe omega-3, które wspomagają wytrwarzanie przeciwciał. Kwasy te znajdziemy w rybach morskich, tranie, orzechach oraz olejach.

Agnieszka Depińska – dietetyk kliniczny, specjalistka ds. żywienia, dietetyk Przedszkoli Ciuchcia Puch Puch i Niepublicznej Szkoły Podstawowej im. Juliusza Verne’a.

Jedna odpowiedź do “Dieta a odporność dziecka”

  1. Ania pisze:

    Do probiotyków dodałabym jeszcze kiszone ogórki i kapustę. Co do cukry to ja bardzo zwracam uwagę na to aby moja córka nie spożywała go zbyt dużo, niestety większość rodziców nie czyta etykietek i później widzimy jak dzieciaki biegają z wodami smakowymi, które tego cukru mają sporo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Zadzwoń: 22 490 24 24