Wakacje w Ciuchci Puch Puch – lipiec, sierpień 2022 r.

Wakacje w Ciuchci Puch Puch


Zapraszamy wszystkie dzieci w wieku od 3 do 6 lat do wzięcia udziału w wakacyjnej wyprawie w najdalsze zakątki świata!

Jak co roku serdecznie zapraszamy Państwa pociechy do spędzenia lata z Ciuchcią Puch Puch. Każdego dnia na przedszkolaki czekać będzie wiele fascynujących aktywności, a przede wszystkim wspaniała zabawa. Tym razem zabierzemy naszych podopiecznych na wakacyjne wyprawy w najdalsze zakątki świata!

Nie marnujemy ani chwili! Już pierwszego dnia wyruszamy na spotkanie z przygodą. Na zaproszenie pingwinka Piko udajemy się aż na biegun południowy, czyli na mroźną i śnieżną Antarktydę.

Głośno odliczamy: trzy… dwa… jeden… zero… start!

I już lecimy samodzielnie wykonaną rakietą balonową!

1 tydzień wakacji (1 – 8 lipca)

Na Antarktydzie spędzimy pierwszy tydzień wakacji. Piko zdradzi nam sekrety życia zwierząt polarnych, np. jak radzą sobie w tych ekstremalnych warunkach. Nie tylko dowiemy się, ale i sami sprawdzimy, jak to jest, że pingwiny nie marzną na mrozie, a po nurkowaniu wychodzą z wody suche. Zainteresujemy się też ich specyficznym chodem – czy jest jakiś powód, dla którego tak zabawnie kołyszą się na boki? Ponieważ Piko przyjaźni się z fokami, dowiemy się sporo i o nich. Poznamy Sisi i Szuszu, a one wyjaśnią nam, do czego służą im wiosełka pływackie, a do czego ogony. Spróbujemy z nimi porozmawiać po foczemu, używając chrząknięć i uderzeń o podłoże, i pobawimy się w odbijanie balonów nosem. Nasz sympatyczny przewodnik opowie nam również swoją historię – o tym, jak tata opiekował się nim, gdy jeszcze był w jaju, o baraszkowaniu na śniegu i nurkowaniu w oceanie. Nauczy nas, jak delikatnie przełożyć jajo na stopy innego pingwina, tak by nie spadło, i jak skakać po lodowych krach, by nie wpaść do wody. Samodzielnie stworzymy masę sensoryczną udającą śnieg i ulepimy z niej polarny krajobraz.


2 tydzień wakacji (11 – 15 lipca)

Pingwinek Piko chciałby zobaczyć, jak żyją zwierzęta tam, gdzie jest ciepło.  Decydujemy więc, że celem naszej kolejnej eskapady będzie Australia. Aby dostać się na ten kontynent, wybieramy lot balonem. To zdumiewający widok, jak balon napełnia się ciepłym powietrzem i unosi w górę! Z lotu ptaka oglądamy australijskie wybrzeże i zauważamy na wodach oceanu białą smugę – klejnot Australii, czyli Wielką Rafę Koralowę. Nurkujemy w jej pobliżu i już po chwili możemy podziwiać niezwykłych mieszkańców rafy – olbrzymie koralowce i kolonie gąbek będących naturalnymi filtrami wody. Sprawdzamy, ile wody uda nam się przenieść jedną gąbką i „pieczemy” gąbkowe ciasteczka.  Bardzo ostrożnie spacerujemy plażą pełną jeżowców. W zabawie badawczej „Czy woda zawsze płynie?” poznajemy trzy stany skupienia wody. Na spotkaniu z natatorem, czyli australijskim żółwiem morskim, dowiadujemy się, że karapaks nie jest jego domem, lecz częścią ciała. Słuchamy opowiadania żółwiowej mamy i poznajemy kolejne etapy wykluwania się małych żółwików z jajek. Uczestniczymy w zabawach  „Wyścig żółwi”, „Ach, te żółwie” oraz „Żółwie w podróży”. Sprawdzamy, jak pływa nurek Kartezjusza, po czym sami zakładamy płetwy i akwalung, żeby móc zdać osobistą relację z nurkowania. Budujemy Wielką Rafę Koralową z materiałów wtórnych.


3 tydzień wakacji (18 – 22 lipca)

Pluskając się w ciepłej turkusowej wodzie, zastanawiamy się nad zasoleniem mórz i oceanów – czy woda w każdym z nich jest tak samo słona? Uczestniczymy w zabawach badawczych, które dostarczą nam odpowiedzi na to i inne pytania, między innymi: czy woda słodka miesza się ze słoną?dlaczego łatwiej pływa się w wodach słonych niż w słodkich?  jak powstaje fala? czy woda ma swój kształt? a czy potrafi złamać ołówek? Sprzyjająca aura i rozgrzana plaża zachęcają nas do zabaw ruchowych: sprawdzamy temperaturę wody, bierzemy udział w muszelkowej sztafecie, przeskakujemy morskie fale.Podczas zabawy integracyjnej z piłką „Ciecz – nie ciecz” ćwiczymy refleks. Niezapomnianych wrażeń sensorycznych dostarcza nam zabawa „Kubeł błota.” Tworzymy własną plażę z masy sensorycznej – zawsze mokrego piasku – i bawimy się wodnymi balonami.  Wykonujemy prace plastyczne z baniek mydlanych i tworzymy obraz w kropli wody.


4 tydzień wakacji (25 – 29 lipca)

Podczas czwartego tygodnia naszej wakacyjnej wyprawy poznajemy wszędobylskie kangury – zwierzęta, które spotkać można tylko w Australii i które są jej symbolem. Interesuje nas, po cokangurom kieszenie. Sprawdzamy, czy kangurzycom łatwo jest się poruszać tak, aby kangurzątko nie wypadło z torby. Zastanawiamy się, czy kangury – żyjące w ogromnych stadach – potrafią się ze sobą porozumiewać, a jeśli tak, to jak to robią? Czy tupanie nogami i kręcenie uszami mają z tym coś wspólnego? Odpowiedzi poznajemy dzięki przeprowadzonym eksperymentom – pierwszy dotyczy skupiania dźwięku, a drugi jego rozchodzenia się. Okazuje się, żę fale dźwiękowe rozchodzą się nie tylko w powietrzu! Zaspokajamy też naszą ciekowość dotyczącą kangurzego ogona – czy to nie aby piąta łapa torbacza, skoro cały czas się na nim opiera? Wykonując pracę plastyczną, przedstawiamy kangura w takiej właśnie pozie. Słuchamy opowiadania o przygodach ciekawskiego kangurka i uczestniczymy w zabawach ruchowych, takich jak „Kangurze skoki”, „Kto skoczy wyżej”, „Kangurzyca” i „Berek-kangurek”.


5 tydzień wakacji (01 – 05 sierpnia)

W następnym tygodniu czeka nas nie lada niespodzianka – w nadbrzeżnych błotach Murray, najdłuższej rzeki Australii – dostrzegamy krokodyla różańcowego. To największy z gadów na świecie i drugi co do wielkości drapieżnik (palmę pierwszeństwa dzierży słoń morski). Obserwujemy go z bezpiecznej odległości, zauważając, że świetnie się maskuje – z wody wystają tylko krokodyle oczy i nos. Zastanawiamy się, skąd wzięło się powiedzenie „krokodyle łzy”, co wspólnego mają kamienie w żołądku krokodyla z kamieniem młyńskim i jak szeroko gad ten może rozewrzeć swoje szczęki. Dziwimy się, że krokodyl – choć tak gruboskórny – ma bardzo wrażliwy zmysł dotyku. Sprawdzamy wrażliwość naszej skóry, o ileż cieńszej, wędrując boso po ścieżce sensorycznej, porównując temperaturę różnych przedmiotów i doświadczając dotyku z zamkniętymi oczami. W zabawach „Uciekaj przed krokodylem”, „Krokodylki lubią zabawę”, „Leży sobie krokodylek” i „Krokodyl Tik-Tak” ćwiczymy ogólną sprawność ruchową, a recytując wierszyk o krokodylu – sprawność buzi i języka. W ramach prac plastycznych wykonujemy krokodyla kłapiącego groźną paszczęką.


6 tydzień wakacji (08 – 12 sierpnia)

Ponownie przenosimy się na wybrzeże Oceanu Spokojnego, bo pingwinek Piko bardzo już tęskni za pływaniem i nurkowaniem. A tu, jak na zawołanie, z fal wynurza się ogromny płetwal błękitny i wypuszcza fontannę wody! Czy się, biedak, przeziębił i kicha? A może robi sobie prysznic? Dowiadujemy się, że to nie kichanie, nie toaleta, ani nawet nie zabawa, tylko… oddech płetwala. Podczas eksperymentu sprawdzamy więc, czy i nasz oddech może zmienić się w wodę. Badamy też, ile czasu potrafimy wytrzymać bez powietrza, a wykorzystując papierowy lejek i słomkę, trenujemy zwiększanie pojemności płuc. Ciekawi nas, co jedzą takie olbrzymy i jak, bo przecież nie mają zębów… Dowiadujemy się, że ich głównym pokarmem jest plankton, który odcedzają z wody za pomocą fiszbinów. Zjadają go około czterech ton dziennie! Zafascynowani słuchamy pieśni wieloryba i próbujemy porozumiewać się w wielorybim języku. Bawimy się w „Nie daj się połknąć!”, „Przeskakujemy morskie fale” i „Gimnastykę w oceanie”. Układamy własne zakończenie do bajki o wielorybie, a jako pracę plastyczną wykonujemy płetwala błękitnego, oczywiście z imponującą fontanną.


7 tydzień wakacji (15 – 19 sierpnia)

W kolejnych dniach czeka nas spotkanie z innym niezwykłym mieszkańcem, a właściwie mieszkanką morskich głębin – ośmiornicą. To naprawdę wyjątkowe stworzenie – potrafi, na przykład, rozpoznać smak za pomocą dotyku! Podczas zabaw badawczych testujemy nasze zmysły, by sprawdzić, czy potrafimy jej dorównać.  Zespołowe zabawy ruchowe „Ciekawska ośmiornica” i „Odrzutowa ośmiornica”pomagają nam rozszyfrować tajemnicę poruszania się głowonogów. Na własnej skórze przekonujemy się, czy łatwiej jest chodzić, mając osiem nóg, czy dwie. Z przyssawek kuchennych robimy macki ośmiornicy i sprawdzamy, czy do każdej powierzchni przysysają się równie mocno. Podziwiamy inteligencję mięczaka odkręcającego słoik. Wykonujemy pracę plastyczną obrazującą, jak ośmiornica, stosując kamuflaż, zmienia kolor swojego ciała. Uczymy się wiersza o ośmiornicy, która wciąż liczyła do ośmiu.


8 tydzień wakacji (22 – 26 sierpnia)

To już ostatni tydzień na kontynencie australijskim. Na plaży znajdujemy coś, co wygląda jak przezroczysta galaretka… To osobliwe stworzenie to meduza. Bawimy się krystaliczną galaretką spożywczą, doskonale imitującą ciało meduzy pod względem odbieranych przez nas wrażeń sensorycznych. Jest mokra, śliska, chybotliwa… Część galaretki zostawiamy na słońcu, by zobaczyć, co się z nią stanie – czy wyparuje, tak jak wyparowałaby prawdziwa meduza, gdyby nieszczęśliwym zbiegiem okoliczności została na rozgrzanym piasku? Foliową „meduzę” zamykamy w butelce z wodą i przekonujemy się, że tak samo jak prawdziwa otwiera się, unosząc, i zamyka, opadając; przypomina trochę elastyczny parasol. Dowiadujemy się, że ta bezbronna z pozoru galaretka jest… drapieżnikiem! Do chwytania zdobyczy i do obrony przed innymi drapieżnikami służą jej parzydełka. Bawimy się w „Parzydełka meduzy”. Oglądając ilustracje, zwracamy uwagę na promienistą symetrię ciała meduzy. Poznajemy zabawy „Pani meduzo, czy możemy przepłynąć przez morze?”, „Meduza na falach” i „Uważaj na meduzy!”. Śpiewamy piosenkę o meduzie Klementynie i poznajemy wiersz o tym trzęsącym się jak galaretka stworzeniu. Tworzymy rodzinkę meduz z papilotek.


9 tydzień wakacji (29 – 31 sierpnia)

To niemożliwe! Do końca wakacji zostały już tylko trzy dni, a pingwinek Piko chciałby jeszcze odwiedzić niedźwiedzia polarnego, więc… czeka nas kurs na Arktykę. Już z daleka na białym pustkowiu widać czarny punkt – niedźwiedzi nos. Czy król bieguna północnego wyczuje nas z daleka? Wiedząc, że niedźwiedzie mają doskonały węch, sprawdzamy, z jakiej odległości my jesteśmy w stanie wyczuć zapach. Prowadzimy też inne zabawy badawcze, żeby zrozumieć, jak to jest możliwe, że niedźwiedzie nie ślizgają się na lodzie, a my tak; że nie marzną na mrozie, a my owszem, i że pływają nie gorzej niż ryby. Zadziwia nas informacja, że choć są białe, mają czarną skórę! I uświadamiamy sobie, dlaczego nie polują na pingwiny… Tańczymy arktyczny taniec zamarzaniec, uczestniczymy w zabawie słownikowej „Niedźwiedź człapie” i słuchamy bajki o polarnym niedźwiadku, który pokochał słońce. Wykorzystujemy różnorodne materiały plastyczne do stworzenia wizerunku króla Arktyki. Żegnamy się z pingwinkiem Piko, przed nim jeszcze bardzo daleka droga do domu…


Przedszkole i Żłobek Ciuchcia Puch Puch Bielany

 

ul. Klaudyny 28a, Warszawa

Tel.: 660-718-942

E-mail: bielany@puchpuch.pl


Przedszkole i Żłobek Ciuchcia Puch Puch Targówek

 

ul. Łokietka 7, Warszawa

Tel.: 660-416-500

E-mail: zacisze@puchpuch.pl


Przedszkole Ciuchcia Puch Puch Wawer

 

ul. Stradomska 12, Warszawa

Tel.: 600-200-306

E-mail: wawer@puchpuch.pl


 

Zobacz pozostałe aktualności »

Zadzwoń: 22 490 24 24