Śledź nasze social media i bądź na bieżąco!
Image Alt

Program

EDUKACJA PRZYJAZNA DZIECIOM

W naszych żłobkach proces wychowania i edukacji realizowany jest poprzez zabawę z wykorzystaniem metod aktywizujących oraz specjalnie przygotowanego otoczenia edukacyjnego, wspierającego rozwój dziecka. Dzięki starannie dobranym radosnym zabawom dzieci usprawniają koordynację wzrokowo-ruchową, doskonalą umiejętności językowe, mają regularny kontakt z literaturą dla najmłodszych i uczą się współdziałania w grupie rówieśników. Maluszki, które nie wykazują jeszcze gotowości do uczestniczenia w zabawach organizowanych dla całej grupy, w czasie tych zajęć bawią się indywidualnie z drugim opiekunem.

Wysokie kompetencje naszych opiekunów zapewniają dziecku nie tylko optymalne warunki do indywidualnego rozwoju we wszystkich sferach, ale też atmosferę bezpieczeństwa, ciepła, życzliwości, pełnej akceptacji i szacunku.

Opiekunowie korzystają z najnowszej wiedzy psychologiczno-pedagogicznej zgodnej z teoriami i koncepcjami:

„Nonviolent Communication (NVC)” Marshalla B. Rosenberg – czyli koncepcja porozumienia bez przemocy, (zwana także językiem serca), która opiera się na obserwacji i rozpoznawaniu potrzeb i uczuć – własnych i cudzych – oraz na otwartym ich wyrażaniu.

Jespera Juula – teoria odnosząca się do przyjaznego, pełnego szacunku wspierania dziecka, bycia z dzieckiem w otwartym dialogu uwzględniającym pragnienia, marzenia i potrzeby zarówno dziecka, jak i osoby dorosłej.

Thomasa Gordona – teoria odnosząca się do harmonijnego rozwoju dziecka, umiejętnego identyfikowania potrzeb własnych i cudzych, rozwiązywania konfliktów, kształtowania samodzielności i odpowiedzialności.

Billa Rogersa – technika skutecznego nauczania i kierowania zachowaniem.

Marii Montessori i Reggio Emilia – działania w zakresie budowania otoczenia edukacyjnego wspomagającego rozwój dziecka oraz dialogu pedagogicznego dziecko – dorosły („pomóż mi zrobić to samemu”).

Adele Faber i Elaine Mazlish – metoda komunikowania się z dzieckiem prezentowana w książce „Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły”. Metoda ma na celu kształtowanie u dziecka samodzielności i odpowiedzialności, a także wpływa pozytywnie na poczucie własnej wartości i akceptację samego siebie. Koncepcja uczy skutecznej komunikacji w relacjach dziecko – dorosły, rozwija umiejętność aktywnego słuchania, pozwala zrozumieć dziecko, jego uczucia i potrzeby, a także pokazuje jak budować silne więzi emocjonalne.

„Neurodydaktyki” – czyli nauczenie przyjazne mózgowi, polegającego na wykorzystaniu naturalnej ciekawości poznawczej dzieci w oparciu o aktywności i emocje. Metoda ta pokazuje, jak ważna jest atmosfera podczas nauki, bazuje na samodzielnym poszukiwaniu wyjaśnień i rozwiązań, stawia na indywidualizację procesu nauczania.

„Glottodydaktyki” prof. Bronisława Rocławskiego – czyli zabawy literami i fonemami przygotowujące młodego człowieka do wczesnej nauki czytania i pisania. Metoda ta zapewnia dziecku największe szanse powodzenia w późniejszej karierze szkolnej.

„Dziecięcej matematyki” prof. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej – czyli wczesna edukacja matematyczna, któraintegruje rozwój intelektualny z budowaniem odporności emocjonalnej i ćwiczeniem umiejętności matematycznych opartych na osobistych doświadczeniach matematycznych dzieci.

Programu kształcenia artystycznego– mającego na celu rozwijanie wrażliwości oraz zdolności twórczych i ekspresyjnych.

Adaptacja w żłobku

W naszym żłobku proces adaptacji maluszka jest objęty szczególną uwagą całego zespołu opiekuńczego oraz specjalistów.

Adaptacja jest procesem indywidualnym, tak jak każde dziecko jest niepowtarzalne i każde ma swoją własną drogę rozwoju.

W Żłobku MiniCiuchcia podstawą dobrej adaptacji jest nawiązanie z dzieckiem życzliwych relacji opartych na poczuciu bezpieczeństwa i akceptacji oraz w atmosferze wzajemnego szacunku. Podczas adaptacji dzieci poznają swoich opiekunów, sale, ogród, plac zabaw oraz otoczenie żłobka, co pozwala im stopniowo oswoić się z nowym miejscem. W grupie rówieśników dzieci nawiązują pierwsze relacje społeczne i biorą udział we wspólnych zabawach, dzięki czemu wzrasta ich pewność siebie oraz poczucie bezpieczeństwa. Łagodna adaptacja sprzyja również rozwijaniu kompetencji intelektualnych, emocjonalnych i społecznych, co pomaga dzieciom czuć się komfortowo w żłobku i ułatwia pożegnanie z rodzicami, gdy nadejdzie odpowiedni moment.

W trosce o naszych najmłodszych stworzyliśmy długofalowy program adaptacyjny, na który składają się:

  • Całoroczny program adaptacyjny MiniCiuchcia – zapewnia dziecku systematyczny udział w zabawach i zajęciach dostosowanych do jego wieku oraz indywidualnych predyspozycji.
  • Sobotnie zajęcia MiniCiuchcia dla dzieci w wieku od roku do 3 lat – odbywają się od 1 października do 30 czerwca, w wybrane soboty, w godzinach 10.00-11.00 lub 11.00-12.00. Zajęcia te są specjalnie przygotowane dla dzieci, których Rodzice/Opiekunowie prawni planują rozpoczęcie uczęszczania do żłobka lub przedszkola. MiniCiuchcia to klucz do późniejszej dobrej adaptacji dziecka w żłobku.
  • Rozmowy o dobrej adaptacji – warsztaty dla Rodziców/Opiekunów prawnych dzieci nowo przyjętych do żłobka, prowadzone przez żłobkowego specjalistę.
  • Spotkania indywidualne – podczas spotkań Rodzice/Opiekunowie prawni i opiekunowie mogą wymienić się swoimi spostrzeżeniami na temat funkcjonowania dziecka w okresie adaptacji, poznać wzajemnie
    i omówić zasady dalszej współpracy.
  • Sierpień i wrzesień to miesiące adaptacyjne – atrakcyjne zajęcia, pobyt na świeżym powietrzu i czas przygotowania do rozstania z Rodzicami/Opiekunami prawnymi. W tych miesiącach prowadzimy zajęcia, które pomagają dzieciom łagodnie wejść w świat żłobka. W tym czasie dzieci i rodziców/opiekunów prawnych wspierają profesjonalnie przygotowani opiekunowie oraz psycholog dziecięcy. Rodzice/Opiekunowie prawni towarzyszą dziecku aż do momentu jego zaadaptowania się w grupie.

Zachęcamy do przeczytania naszego artykułu „Kilka słów o adaptacji”.

Otoczenie edukacyjne

Zabawa jest podstawową formą aktywności małych dzieci. Biorąc pod uwagę najnowsze koncepcje pedagogiczne, przygotowaliśmy dla naszych podopiecznych specjalne otoczenie edukacyjne wspierające wszechstronny rozwój. Otoczenie to sprzyja niezależności i swobodnemu podejmowaniu decyzji. Konkretny materiał edukacyjny pozwala dziecku uczyć się i przyswajać wszystko, czego w danym momencie potrzebuje. Zgodnie ze swoimi potrzebami i zainteresowaniami nasi wychowankowie korzystają z przestrzeni tematycznych, takich jak: dom, sklepik, lekarz, straż pożarna, etc.

Zabawy swobodne w otoczeniu edukacyjnym są stałym elementem każdego dnia, w każdej grupie wiekowej. Korzystając z przestrzeni kreatywnej zabawy, dzieci z własnej inicjatywy podejmują różnorodną, swobodną aktywność. Zaspokajając naturalną potrzebę działania, zdobywają doświadczenia, wzbogacają swój zasób wiedzy o otoczeniu, rozwijają własne zainteresowania i talenty, a także doskonalą umiejętności społeczne.

Przy wsparciu i opiece opiekuna rozwijają też niezbędne umiejętności w zakresie edukacji artystycznej, językowej, matematycznej i przyrodniczej, a także integrują zmysły i doskonalą umiejętności praktyczne.

Otoczenie dziecka wyposażone jest w optymalną, dostosowaną do wieku podopiecznych liczbę zabawek, przyborów i akcesoriów do zabaw tematycznych. Zabawki i pomoce dydaktyczne są wymieniane i uzupełniane zgodnie z zainteresowaniami dzieci.

W salach, zależnie od potrzeb grupy, znajdują się:

Przestrzeń życia codziennego – przestrzeń wyposażona w materiały i elementy do realizacji zadań życia codziennego, m.in. kącik domowy, kuchenny, sklepowy, teatralny, samochodowym;

Przestrzeń zmysłów – przestrzeń wyposażona w materiały i elementy do zabaw integrujących zmysły, m.in. kącik sensoryczny, manipulacyjny, konstrukcyjny, majsterkowicza;

Przestrzeń matematyczna – przestrzeń wyposażona w materiały i elementy do działań rozwijających lub utrwalających kompetencje matematyczne;

Przestrzeń językowa – przestrzeń wyposażona w materiały i elementy do rozwoju kompetencji, m.in. kącik glottodydaktyczny, języka angielskiego, czytelniczy;

Przestrzeń kreatywna – przestrzeń wyposażona w materiały i elementy do kreatywnego rozwoju artystycznego dostępna dla dzieci w kąciku plastycznym;

Przestrzeń przyrodnicza (makro- i mikroświat)

– przestrzeń wyposażona w materiały i elementy, w której dzieci mogą kształtować i rozwijać zainteresowanie fauną i florą, m.in. w kącikach przyrodniczym lub geograficznym; nasi podopieczni mogą korzystać z mikroskopów i lup jak również tworzyć i prowadzić hodowle roślin i zwierząt

Wdrażanie do samodzielności

Nauka samodzielności w zakresie kształtowania nawyków higienicznych, porządkowych i grzecznościowych realizowana jest każdego dnia w oparciu o specjalnie opracowany program. Wczesne wspieranie maluszka w wykonywaniu czynności samoobsługowych, a także wzmacnianie każdej podejmowanej próby, buduje u dziecka poczucie własnej wartości i niezależności. Program obejmuje opanowanie czynności fizjologicznych bez pomocy lub z niewielką pomocą dorosłych, higienę osobistą, ubieranie i rozbieranie się, samodzielne jedzenie z zachowaniem podstawowych zasad savoir-vivre’u, dbanie o porządek w najbliższym otoczeniu, a także kształcenie nawyków grzecznościowych. Wszelkie działania usamodzielniające dziecko np. przebieranie się, jedzenie czy rozpoczęcie treningu czystości, prowadzone są w oparciu o ścisłą współpracę opiekunów z Rodzicami/Opiekunami prawnymi dziecka.

Zajęcia manipulacyjno-konstrukcyjne

Dzieci stawiają konstrukcje z klocków, szeregują elementy, budują i burzą budowle, nakładają kółka na piramidę oraz dopasowują odpowiednie kształty. Zabawy manipulacyjno-konstrukcyjne mają na celu rozwój zręczności i koordynacji ruchów, usprawnienie pracy dłoni – palców i nadgarstków, usprawnianie procesów myślenia, koncentracji oraz ćwiczenie cierpliwości i wytrwałości.

Zajęcia muzyczno-rytmiczne

Dzieci w atmosferze zabawy i z przyjemnością śpiewają piosenki, wykonują proste ćwiczenia ruchowe, próbują gry na instrumentach, korzystają z różnych rekwizytów (m.in. chust, piłek, grzechotek), słuchają nagrań z muzyką dziecięcą, relaksacyjną i klasyczną, uczą się muzycznych rymowanek.

Zajęcia plastyczne

Zajęcia mają na celu zachęcanie maluszków do tworzenia swoich pierwszych „dzieł”. Zapoznajemy naszych podopiecznych z różnorodnymi materiałami (m.in. farbami, kredkami, flamastrami, plasteliną, masą solną) i technikami plastycznymi. Dzieci poznają kolory, kształty, faktury, ćwiczą zmysł wzroku i dotyku. W ich pracy najważniejszy jest sam proces tworzenia i zabawa.

Zajęcia ruchowe

Codziennie prowadzone są zabawy ruchowe zawierające różne elementy gimnastyki (m.in. biegi, skoki, pokonywanie niskich przeszkód, czworakowanie itp.). Zabawy zawsze mają fabułę, np. „jazda samochodem”, „przejście po wąskiej dróżce” czy „przeskakiwanie przez kałuże”. Podczas zabaw dzieci wykorzystują wszystkie partie mięśni, rozwijają sprawność rąk i nóg, ćwiczą paluszki i chwytanie, uczą się panowania nad swoim ciałem, doskonalą koordynację wzrokowo-ruchową i stymulują zmysł równowagi.

Pedagogika zabawy - Klanza

Chusta Klanzy – duża, okrągła chusta w kolorach tęczy – przyciąga wzrok i wzbudza zainteresowanie oraz ciekawość dzieci. Zabawy prowadzone z jej użyciem, wykorzystujące ruch, taniec i gest, ułatwiają dziecku wejście w grupę i poznanie otoczenia, jak również umożliwiają wszystkim wspólną aktywność, bez podziału na bawiących się i obserwatorów.

Edukacja językowa - Glottodydaktyka

Podczas codziennych zabaw maluszki stopniowo nabywają umiejętności niezbędne do późniejszej nauki czytania i pisania, m.in. bawią się głoskami, doświadczają pierwszych kontaktów z literami, uczą się poprawnego wybrzmiewania głosek, usprawniają paluszki i trenują prawidłowy chwyt narzędzia do pisania.

Edukacja matematyczna - Dziecięca matematyka

W edukacji matematycznej najważniejsze są osobiste doświadczenia dziecka. Stanowią one podstawę do tworzenia pojęć i doskonalenia umiejętności. Opiekunowie organizują zabawy, podczas których maluszek – dyskretnie wspierany – samodzielnie odkrywa zasady rządzące matematyką.

Zabawy z językiem angielskim

Realizowany w żłobku autorski program nauki języka angielskiego Choo Choo Train oparty jest na metodzie Early Partial Immersion. Języka angielskiego uczymy metodą immersji, czyli „zanurzenia w języku”. Dzieci doświadczają poprzez działanie „tu i teraz”, w prawdziwych sytuacjach życiowych: podczas zabaw, posiłków, czynności samoobsługowych i pobytu na świeżym powietrzu. Zabawy z językiem angielskim odbywają się codziennie, w okresie od września do czerwca i są dostosowane do potrzeb i możliwości dzieci. Zajęcia prowadzone przez lektora języka angielskiego.

Mały Człowiek - Wielkie Wartości

Dużą wagę przywiązujemy do wprowadzania dzieci w świat wartości uniwersalnych, w którym najprostszym
i najlepiej dla nich rozpoznawalnym jest pojęcie dobra oraz odróżnianie dobra od zła w zakresie elementarnym. Opiekunowie nie definiują pojęć. Uczą dzieci wrażliwości i empatii poprzez zabawy, baśnie, opowieści, historyjki i scenki oraz zwykłe codzienne sytuacje. Zabawowymi metodami wprowadzają dzieci w świat wartości, bazując na autorskim programie „Mały człowiek – wielkie wartości” opracowanym przez Alicję Dorozińską – specjalistę ds. dydaktyki i wychowania Przedszkoli Ciuchci Puch Puch oraz Żłobków MiniCiuchcia. Program nauczania etyki kontynuowany jest w naszych przedszkolach.

Program „Mały człowiek – wielkie wartości” został pozytywnie zaopiniowany przez Annę Ziemską – filozofa, wieloletniego nauczyciela etyki, twórcę „BajEtyki”, a także współtwórcę kompleksowego programu nauczania etyki „Ludzkie ścieżki”.