Program wychowania przedszkolnego
Autorytety z dziedziny wychowania przedszkolnego i dydaktyki ogólnej rekomendują program Przedszkoli Ciuchcia Puch Puch.
Autorski „Program Wychowania Przedszkolnego Ciuchci Puch Puch” został stworzony przez zespół najlepszych pedagogów przedszkoli Ciuchcia Puch Puch, pod kierunkiem doświadczonej specjalistki ds. dydaktyki i wychowania, Alicji Dorozińskiej. Jego głównym celem jest jak najlepsze przygotowanie dzieci do nauki w szkole, dlatego został wzbogacony o innowacyjne metody: „Glottodydaktykę” prof. Bronisława Rocławskiego, służącą nauce czytania i pisania, oraz „Dziecięcą matematykę” prof. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej. Program, nastawiony na wszechstronne wspieranie rozwoju dziecka, rozwija jego naturalne zdolności, talenty i predyspozycje. Został pozytywnie zaopiniowany przez prof. nzw. dr hab. Annę Klim-Klimaszewską, autorytet w dziedzinie wychowania przedszkolnego, oraz prof. nzw. dr hab. Barbarę Sitarską, specjalistkę ds. dydaktyki ogólnej.

Program przedszkola Ciuchcia Puch Puch jest zgodny z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz szkoły policealnej (Dz. U. 2017 r., poz. 356). Program wspiera pełny rozwój osobowości dziecka, obejmując rozwój intelektualny, fizyczny, społeczny i twórczy.
Nauczyciele korzystają z najnowszej wiedzy psychologiczno-pedagogicznej zgodnej z teoriami i koncepcjami:
- „Nonviolent Communication (NVC)” Marshalla B. Rosenberga – czyli koncepcji porozumienia bez przemocy (zwanej też językiem serca), która opiera się na obserwacji i rozpoznawaniu potrzeb i uczuć – własnych i cudzych – oraz na otwartym ich wyrażaniu.
- Jespera Juula – przede wszystkim tymi odnoszącymi się do przyjaznego, pełnego szacunku wspierania dziecka, bycia z dzieckiem w otwartym dialogu uwzględniającym pragnienia, marzenia i potrzeby zarówno dziecka, jak i osoby dorosłej.
- Adele Faber i Elaine Mazlish – zawartymi w książce „Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły” przedstawiającej metody komunikowania się z dzieckiem, które pozwalają mu stać się bardziej samodzielnym i odpowiedzialnym, a także wpływają pozytywnie na kształtowanie się u niego poczucia własnej wartości i akceptacji samego siebie. Koncepcja uczy skutecznej komunikacji w relacjach dziecko – dorosły, rozwija umiejętność aktywnego słuchania, pozwala zrozumieć dziecko, jego uczucia i potrzeby, a także pokazuje jak budować silne więzi emocjonalne.
- Thomasa Gordona – odnoszącej się do harmonijnego rozwoju dziecka, umiejętnego identyfikowania potrzeb własnych i cudzych, rozwiązywania konfliktów, kształtowania samodzielności i odpowiedzialności.
- Billa Rogersa – w zakresie technik skutecznego nauczania i kierowania zachowaniem.
- „Neurodydaktyki” – czyli nauczania przyjaznego mózgowi, polegającego na wykorzystaniu ciekawości poznawczej dzieci w oparciu o aktywności i emocje. Metoda ta pokazuje, jak ważna jest atmosfera podczas nauki, bazuje na samodzielnym poszukiwaniu wyjaśnień i rozwiązań, stawia na indywidualizację procesu nauczania.
- Marii Montessori i Reggio Emilia – w zakresie budowania otoczenia edukacyjnego wspomagającego rozwój dziecka oraz dialogu pedagogicznego dziecko-dorosły („pomóż mi zrobić to samemu”).
- „Glottodydaktyki” prof. Bronisława Racławskiego – czyli metody nauki czytania i pisania, zapewniającej dzieciom najlepsze szanse w późniejszej karierze szkolnej poprzez indywidualne podejście do każdego dziecka.
- „Dziecięcej matematyki” prof. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej – czyli wczesnej edukacji matematycznej, któraintegruje rozwój intelektualny z budowaniem odporności emocjonalnej i ćwiczeniem umiejętności matematycznych, opartych na osobistych doświadczeniach matematycznych dzieci.
- Programu kształcenia artystycznego– rozwijającego wrażliwość oraz zdolności twórcze i ekspresyjne.
Adaptacja w przedszkolu
W naszym przedszkolu proces adaptacji maluszka jest objęty szczególną uwagą całego zespołu pedagogicznego oraz specjalistów. Adaptacja jest procesem indywidualnym, tak jak każde dziecko jest niepowtarzalne i każde ma swoją własną drogę rozwoju. W Ciuchci Puch Puch podstawą dobrej adaptacji jest nawiązanie z dzieckiem życzliwych relacji opartych na poczuciu bezpieczeństwa i akceptacji oraz w atmosferze wzajemnego szacunku. Podczas adaptacji dzieci poznają swoich opiekunów, sale, ogród, plac zabaw oraz otoczenie przedszkola, co pozwala im stopniowo oswoić się z nowym miejscem. W grupie rówieśników dzieci nawiązują pierwsze relacje społeczne i biorą udział we wspólnych zabawach, dzięki czemu wzrasta ich pewność siebie oraz poczucie bezpieczeństwa. Łagodna adaptacja sprzyja również rozwijaniu kompetencji intelektualnych, emocjonalnych i społecznych, co pomaga dzieciom czuć się komfortowo w przedszkolu i ułatwia pożegnanie z rodzicami/opiekunami prawnymi, gdy nadejdzie odpowiedni moment.
W trosce o najmłodsze przedszkolaki stworzyliśmy długofalowy program adaptacyjny, na który składają się:
- Sobotnie zajęcia MiniCiuchcia dla dzieci w wieku od roku do 3 lat – odbywają się od 1 października do 30 czerwca, w wybrane soboty, w godzinach 10.00-12.00. Zajęcia te są specjalnie przygotowane dla dzieci, których rodzice/opiekunowie prawni planują rozpoczęcie uczęszczania do przedszkola. MiniCiuchcia to klucz do późniejszej dobrej adaptacji dziecka w przedszkolu. Sprawdź harmonogram sobotnich zajęć adaptacyjnych.
- Rozmowy o dobrej adaptacji – warsztaty dla rodziców/opiekunów prawnych dzieci nowo przyjętych do przedszkola, prowadzone przez przedszkolnego specjalistę.
- Sierpniowy start najmłodszych przedszkolaków – nasi najmłodsi podopieczni mogą rozpocząć edukację przedszkolną w sierpniu w wariancie miesięcznym, tygodniowym lub dziennym w skróconym wymiarze czasowym, w godz. 8.00-13.00. Zajęcia są prowadzone przez wychowawców oraz nauczycieli pomocniczych. Uczestnicząc w zabawach z rówieśnikami i nawiązując relacje z innymi dziećmi oraz dorosłymi, maluszki zdobywają pierwsze doświadczenia społeczne. Z każdym dniem nabierają poczucia bezpieczeństwa, przyzwyczajają się do otoczenia i oswajają przyszłe rozstanie z rodzicami/opiekunami prawnymi. Rodzic/opiekun prawny może towarzyszyć dziecku podczas zajęć, aż do momentu zaadaptowania się maluszka w grupie.
- Spotkania indywidualne – podczas spotkań rodzice/opiekunowie prawni i nauczyciele mogą wymienić się swoimi spostrzeżeniami na temat funkcjonowania dziecka w okresie adaptacji, poznać się wzajemnie i omówić zasady dalszej współpracy.
- Wrzesień miesiącem adaptacji – w tym wyjątkowym czasie organizujemy specjalne zabawy integracyjno-adaptacyjne, muzyczne, ruchowe i plastyczne. Towarzyszymy dzieciom w nawiązywaniu dobrych relacji z rówieśnikami, pomagamy im wdrożyć się do przedszkolnego rytmu dnia oraz w nauce czynności samoobsługowych.
Zachęcamy do przeczytania naszego artykułu „Kilka słów o adaptacji”.
Edukacja przyjazna dzieciom
W naszych przedszkolach proces wychowania i edukacji realizowany jest poprzez zabawę z wykorzystaniem metod aktywizujących, koncepcji edukacyjnej STEAM, Metody Projektu oraz specjalnie przygotowanego otoczenia edukacyjnego, wspierającego rozwój dziecka. Wysokie kompetencje nauczycieli zapewniają dziecku nie tylko optymalne warunki do indywidualnego rozwoju we wszystkich sferach, ale też atmosferę bezpieczeństwa, ciepła, życzliwości, pełnej akceptacji oraz szacunku.
Otoczenie edukacyjne
Biorąc pod uwagę Program Wychowania Przedszkolnego Ciuchci Puch Puch i najnowsze koncepcje pedagogiczne, przygotowaliśmy dla naszych podopiecznych specjalne otoczenie edukacyjne wspierające wszechstronny rozwój. Otoczenie to sprzyja niezależności i swobodnemu podejmowaniu decyzji. Korzystając z przestrzeni kreatywnej zabawy, dzieci z własnej inicjatywy podejmują różnorodną, swobodną aktywność. Zaspokajając naturalną potrzebę działania, zdobywają doświadczenia, wzbogacają swój zasób wiedzy o otoczeniu, rozwijają zainteresowania i talenty, a także doskonalą umiejętności społeczne. W przestrzeniach tematycznych dzieci, przy wsparciu i opiece nauczyciela, rozwijają też niezbędne umiejętności w zakresie edukacji artystycznej, językowej, matematycznej i przyrodniczej, a także integrują zmysły i doskonalą umiejętności praktyczne.
W salach, zależnie od potrzeb grupy, znajdują się:
Przestrzeń umiejętności praktycznych – przestrzeń wyposażona w materiały i elementy do realizacji zadań życia codziennego m.in. kącik domowy, kuchenny, sklepowy, teatralny, samochodowy.
Przestrzeń zmysłów – przestrzeń wyposażona w materiały i elementy do zabaw integrujących zmysły m.in. kącik sensoryczny, manipulacyjny, konstrukcyjny, majsterkowicza.
Przestrzeń matematyczna – przestrzeń wyposażona w materiały i elementy do działań rozwijających lub utrwalających kompetencje matematyczne.
Przestrzeń językowa – przestrzeń wyposażona w materiały i elementy do rozwoju kompetencji językowych m.in. kącik glottodydaktyczny, języka angielskiego, czytelniczy.
Przestrzeń kreatywna – przestrzeń wyposażona w materiały i elementy do kreatywnego rozwoju artystycznego dostępna dla dzieci w kąciku plastycznym.
Przestrzeń przyrodnicza (makro- i mikroświat) – przestrzeń wyposażona w materiały i elementy, w której dzieci mogą kształtować i rozwijać zainteresowanie fauną i florą, m.in. w kącikach przyrodniczym lub geograficznym; nasi podopieczni mogą korzystać z mikroskopów i lup jak również tworzyć i prowadzić hodowle roślin i zwierząt.
Przygotowanie do podjęcia nauki czytania i pisania - edukacja językowa
Atrakcyjne zabawy glottodydaktyczne przygotowują dzieci do podjęcia nauki czytania i pisania. Łagodnie przeprowadzają dziecko ze świata głosek do świata liter. Wszystkie zajęcia realizowane są wielopoziomowo – każde dziecko prowadzone jest „własną ścieżką”, zgodnie ze swoim indywidualnym rytmem i tempem rozwoju. Proces ten towarzyszy dzieciom przez cały okres pobytu w przedszkolu, gwarantując indywidualny rozwój i osiąganie sukcesów na miarę swoich możliwości. Edukacja przez zabawę zapewnia naszym wychowankom osiągnięcie wysokiego poziomu gotowości szkolnej.
Mistrz matematyki - edukacja matematyczna
W naszym przedszkolu matematyka towarzyszy dzieciom każdego dnia – naturalnie i w różnorodnych sytuacjach.Codziennie proponujemy ciekawe zajęcia grupowe, a także tworzymy bogate środowisko edukacyjne, które inspiruje dzieci do podejmowania spontanicznych zabaw matematycznych. Przedszkolaki mają do dyspozycji liczne, starannie dobrane pomoce dydaktyczne oraz zestawy ćwiczeń indywidualnych, takich jak rebusy, łamigłówki czy zagadki logiczno-matematyczne. Poprzez zabawę i manipulowanie przedmiotami takimi jak guziki, muszelki czy figury geometryczne, dzieci uczą się klasyfikowania, układania rytmów, dodawania i odejmowania, porównywania oraz szacowania. Z radością podejmują też pierwsze próby mierzenia, korzystając np. z miarki krawieckiej, co rozwija ich umiejętności praktyczne. Każdy przedszkolak ma również możliwość realizowania własnych projektów matematycznych, które rozwijają kreatywność, logiczne myślenie i samodzielność w działaniu.
English Every Day - edukacja anglojęzyczna
Choo Choo Train to autorski program nauki języka angielskiego, z powodzeniem realizowany w Przedszkolach Ciuchcia Puch Puch od 2009 roku. Opiera się na metodzie Early Partial Immersion, czyli częściowej immersji językowej, która polega na intuicyjnym przyswajaniu języka obcego – używanego jako drugi język komunikacji w codziennych sytuacjach oraz podczas wybranych zajęć.
W każdej grupie pracuje dwóch wychowawców: jeden posługuje się językiem polskim, a drugi wyłącznie językiem angielskim. Dzieci mogą zwracać się do nauczyciela w języku ojczystym, jednak odpowiedzi zawsze słyszą po angielsku. Taki stały kontakt z językiem obcym zachęca do aktywnej interakcji i naśladowania wypowiedzi lektora, dzięki czemu dzieci naturalnie i bez wysiłku przyswajają nowy język.
Zajęcia prowadzone są w oparciu o klasykę anglojęzycznej literatury dziecięcej oraz aktywności zintegrowane z innymi dziedzinami – takimi jak sztuka, przyroda czy matematyka – zgodnie z podejściem Content and Language Integrated Learning (CLIL).
Ważnym elementem programu jest również rozwijanie świadomości fonologicznej dzieci poprzez Synthetic Phonics – skuteczną i bezpośrednią metodę przygotowującą do nauki czytania i pisania w języku angielskim.
Dodatkową atrakcją podczas zajęć jest nowoczesny, anglojęzyczny robot EMYS, który w angażujący i przyjazny sposób proponuje dzieciom różnorodne zabawy i aktywności wspierające naukę języka.
Mali badacze przyrody - edukacja przyrodnicza
Makro- i mikroświat to wyposażona w starannie dobrane materiały przestrzeń, w której dzieci mogą kształtować i rozwijać swoje zainteresowanie fauną i florą w przestrzeni przyrodniczej i geograficznej, w tym korzystać z mikroskopów i lup oraz tworzyć i prowadzić hodowle roślin i zwierząt. Stwarzamy przedszkolakom optymalne warunki do poznawania środowiska naturalnego poprzez organizowanie wycieczek i spacerów edukacyjnych, połączonych z dokonywaniem obserwacji i przeprowadzaniem doświadczeń, dzięki którym dziecko odkrywa świat, dostrzega bogactwo barw, zmienność zjawisk.
Akademia Sztuk Przepięknych - edukacja plastyczna i kreatywna
Zabawy plastyczne i kreatywne wprowadzają przedszkolaki w świat sztuki i wartości estetycznych. Zaznajamiają dzieci z różnymi technikami i materiałami plastycznymi, a także pokazuje, jak je łączyć, by osiągnąć ciekawy efekt. Warsztaty dają naszym podopiecznym możliwość rozwijania uzdolnień plastycznych nie tylko podczas zajęć organizowanych przez nauczyciela z całą grupą, ale również w innych momentach dnia, w tym także w czasie wolnym, kiedy dzieci mają do dyspozycji przestrzeń plastyczną wyposażoną w różnorodne przybory i materiały, które stymulują wyobraźnie i kreatywność oraz dają możliwość swobodnej ekspresji twórczej.
Zabawy muzyczne i nauka piosenek - edukacja muzyczna
Codziennie zapewniamy dzieciom kontakt z muzyką. Śpiewając piosenki, dzieci poznają mi.in. rytm, tempo, dynamikę, charakter i nastrój – wszystko to, co w przyszłości będzie podstawą świadomej percepcji utworu muzycznego. Muzyka jest integralną częścią zabaw ruchowych, swobodnego inscenizowania treści i zabaw tanecznych. Dzieci poznają różnorodne gatunki muzyczne i samodzielnie tworzą własne kompozycje.
Mały Człowiek-Wielkie Wartości - edukacja filozoficzna
„Mały człowiek – wielkie wartości” to autorski program etyki opracowany przez Alicję Dorozińską – metodyka ds. dydaktyki i wychowania Przedszkoli Ciuchci Puch Puch. Nasi nauczyciele wprowadzają dzieci w świat uniwersalnych wartości, takich jak: szacunek, uczciwość, odpowiedzialność, odwaga, samodyscyplina, pokojowość, sprawiedliwość, szczęście, optymizm, humor, przyjaźń i miłość, solidarność, piękno, mądrość. Nauczenie dzieci wartości, rozpoznawania dobra, zrozumienia zasad postępowania i reguł zachowania jest podstawą programu wychowawczego. Nasi nauczyciele wspierają rozwój kompetencji społecznych, empatię oraz postawę refleksyjną wobec zagadnień dotyczących człowieka – jego stosunku do samego siebie (uczuć, emocji, motywacji), jego najbliższego otoczenia (rodziny, przyjaciół, kolegów, osób starszych i z niepełnosprawnościami), środowiska przyrodniczego oraz różnych sytuacji życiowych. Nasz program „Mały człowiek – wielkie wartości” został pozytywnie zaopiniowany przez Annę Ziemską – filozofa, wieloletniego nauczyciela etyki, twórcę „BajEtyki”, a także współtwórcę kompleksowego programu nauczania etyki „Ludzkie ścieżki”.
Zabawy sensoryczne i konstrukcyjne
Wspieramy proces integracji sensorycznej, zapewniając dzieciom środowisko sprzyjające rozwojowi wszystkich zmysłów – dotyku, smaku, węchu, słuchu, wzroku, równowagi oraz czucia głębokiego – oraz umożliwiające ich harmonijną integrację. Codziennie przedszkolaki otaczają się różnorodnymi fakturami, kolorami, materiałami i tworzywami, które pozwalają im swobodnie eksplorować różne bodźce sensoryczne, doskonalić zarówno motorykę dużą, jak i małą, zwiększać koncentrację uwagi oraz usprawniać koordynację wzrokowo-ruchową. Dzieci mają możliwość dotykania, lepienia, mieszania, konstruowania, ugniatania, przesypywania, przelewania, wąchania oraz smakowania. Dodatkowo, wyrażają swoje uczucia i opisują emocje towarzyszące tym aktywnościom i ich doznaniom.
Metoda projektu
W naszych przedszkolach nauczanie realizujemy w oparciu o metodę projektów, która opiera się na aktywnym zaangażowaniu dzieci w proces uczenia się. Dzięki temu każde dziecko staje się kreatorem i głównym bohaterem własnej edukacyjnej przygody. Wybierając inspirujące tematy, planując działania, eksperymentując i tworząc, dzieci nie tylko zdobywają wiedzę, ale także rozwijają kreatywność, samodzielność i odpowiedzialność za własne uczenie się. Metoda projektów przygotowuje dzieci do wyzwań współczesnego świata – uczy, jak rozwiązywać problemy, pracować zespołowo, wyrażać swoje zdanie, prowadzić dyskusje i podejmować decyzje. Poprzez praktyczne działania i odkrywanie, dzieci rozwijają ciekawość świata oraz umiejętność zdobywania i przetwarzania informacji – kompetencje kluczowe w dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości XXI wieku.
STEAM
STEAM to koncepcja edukacyjna, która integruje różne dziedziny wiedzy (Science – nauki przyrodnicze, Technology – technologia, Engineering – inżynieria, Arts – sztuka, Mathematics – matematyka). Wdrażając STEAM, stwarzamy dzieciom przestrzeń do interdyscyplinarnego i praktycznego odkrywania świata. Główne zalety pracy z koncepcją STEAM to integracja różnorodnych dziedzin wiedzy, co umożliwia holistyczne spojrzenie na świat. Dzięki temu dzieci uczą się, jak łączyć różne umiejętności i wiedzę, co sprzyja rozwijaniu elastycznego myślenia i zdolności do rozwiązywania problemów. Zajęcia STEAM skupiają się na praktycznych doświadczeniach i eksperymentach, co sprawia, że nauka jest atrakcyjna i angażująca. W naszym przedszkolu dzieci mają okazję pracować z nowoczesnym sprzętem, takim jak tablice multimedialne, roboty edukacyjne, mikroskopy i wizualizery.
Interaktywne wycieczki dookoła świata
Dzięki nowoczesnym technologiom takim jak tablice interaktywne, komputery i monitory, przedszkolaki mają możliwość bezpiecznego eksplorowania różnych zakątków świata oraz spotkań z ciekawymi osobami. Dzięki temu w każdej chwili możemy przenieść zajęcia dydaktyczne pod wodospad Niagara, zobaczyć Mur Chiński, wdrapać się na Machu Picchu, poznać układ baletowy z „Jeziora Łabędziego”, wykonać arię operową „La donna é mobile”, obejrzeć „Monę Lisę” w Luwrze oraz zaprosić interesujących gości, którzy zdalnie mogą podzielić się swoimi pasjami i zainteresowaniami z przedszkolakami.
Skandynawski model spędzania czasu na świeżym powietrzu
Przykładamy dużą wagę do edukacji ekologicznej oraz życia w harmonii z przyrodą i otoczeniem naturalnym. Ważny jest dla nas czas spędzany w ogrodzie i na przedszkolnym placu zabaw. Nasze przedszkolaki na dworze bawią się, uczą, obserwują, eksperymentują, sadzą, malują, poszukują i odpoczywają. Głównymi zaletami czasu spędzanego na świeżym powietrzu jest promowanie zdrowego trybu życia, budowanie więzi z naturą, możliwość wyładowania energii, rozwój umiejętności ruchowych (motoryka duża i motoryka mała), stymulowanie kreatywności, większy spokój, a także lepsza umiejętność skupienia i koncentracji.
Dlatego, nawiązując do norweskiego powiedzenia „Nie ma złej pogody, są tylko nieodpowiednie ubrania”, prosimy o przygotowanie strojów dla dzieci, w których będą mogły komfortowo spędzać czas w ogrodzie przedszkola.
Informacja smogowa
W Ciuchci Puch Puch dbamy o bezpieczeństwo i zdrowie naszych podopiecznych. Dyrektor przedszkola oraz nauczyciele monitorują komunikaty o stanie jakości powietrza na stronie Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska oraz przy użyciu specjalistycznych aplikacji.