Program wychowania przedszkolnego
Autorytety z dziedziny wychowania przedszkolnego i dydaktyki ogólnej rekomendują program Przedszkoli Ciuchcia Puch Puch.
Autorski Program Wychowania Przedszkolnego Ciuchci Puch Puch powstał z myślą o dzieciach – ich potrzebach, możliwościach i marzeniach. Został opracowany przez zespół doświadczonych pedagogów przedszkoli Ciuchcia Puch Puch, pod kierunkiem Alicji Dorozińskiej – ekspertki w zakresie dydaktyki i wychowania.
Głównym celem programu jest jak najlepsze przygotowanie dzieci do podjęcia nauki w szkole. Dlatego wzbogacono go o sprawdzone metody edukacyjne, takie jak „Glottodydaktyka” prof. Bronisława Rocławskiego – wspierająca naukę czytania i pisania – oraz „Dziecięca matematyka” prof. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej – rozwijająca myślenie matematyczne u najmłodszych.
Program został zaprojektowany tak, aby wspierać wszechstronny rozwój dziecka – pomaga odkrywać naturalne zdolności, wzmacnia talenty i rozwija indywidualne predyspozycje. Program został pozytywnie zaopiniowany przez wybitne specjalistki w dziedzinie edukacji przedszkolnej: prof. nzw. dr hab. Anny Klim-Klimaszewskiej oraz prof. nzw. dr hab. Barbary Sitarskiej.

Program przedszkola Ciuchcia Puch Puch jest zgodny z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz szkoły policealnej (Dz. U. 2017 r., poz. 356). Program wspiera pełny rozwój osobowości dziecka, obejmując rozwój intelektualny, fizyczny, społeczny i twórczy.
Nauczyciele korzystają z najnowszej wiedzy psychologiczno-pedagogicznej zgodnej z teoriami i koncepcjami:
W swojej pracy inspirujemy się podejściami wybitnych specjalistów w dziedzinie komunikacji i wychowania dzieci:
-
„Porozumieniem bez przemocy” (NVC) Marshalla B. Rosenberga – znanym także jako język serca. To podejście opiera się na uważnej obserwacji, rozpoznawaniu i wyrażaniu uczuć oraz potrzeb – zarówno własnych, jak i innych osób. Uczy empatii, otwartości i budowania relacji opartych na wzajemnym szacunku.
-
Filozofią Jespera Juula – przede wszystkim w zakresie budowania relacji z dzieckiem w duchu partnerstwa, szacunku i dialogu. Kładzie nacisk na wspieranie dziecka w sposób pełen akceptacji, uwzględniający potrzeby, marzenia i pragnienia zarówno dziecka, jak i dorosłego.
-
Metodami Adele Faber i Elaine Mazlish – przedstawionymi w książce „Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły”. To praktyczne podejście do codziennej komunikacji z dzieckiem, które wspiera jego samodzielność, odpowiedzialność i poczucie własnej wartości. Uczy, jak aktywnie słuchać, rozumieć emocje i potrzeby dziecka oraz budować z nim silną, emocjonalną więź.
-
Koncepcją Thomasa Gordona – skupiającą się na wspieraniu harmonijnego rozwoju dziecka poprzez umiejętne rozwiązywanie konfliktów, identyfikowanie potrzeb (własnych i cudzych), rozwijanie samodzielności oraz odpowiedzialności.
-
Rozwiązaniami Billa Rogersa – w zakresie skutecznego nauczania oraz konstruktywnego kierowania zachowaniem dzieci, z poszanowaniem ich godności i indywidualności.
-
Neurodydaktyki – czyli nauczania przyjaznego mózgowi, opartego na naturalnej ciekawości poznawczej dzieci, ich aktywności i emocjach. Metoda ta podkreśla znaczenie atmosfery towarzyszącej nauce, promuje samodzielne odkrywanie i rozwiązywanie problemów oraz indywidualizację procesu edukacyjnego.
-
Pedagogiki Marii Montessori i Reggio Emilia – w zakresie tworzenia inspirującego otoczenia edukacyjnego, które wspiera rozwój samodzielności, kreatywności i odpowiedzialności. Kluczową rolę odgrywa tu relacja dorosły–dziecko oparta na dialogu i zaufaniu, zgodnie z ideą: „Pomóż mi zrobić to samemu”.
-
Glottodydaktyki prof. Bronisława Rocławskiego – czyli innowacyjnej metody nauki czytania i pisania, która dzięki indywidualnemu podejściu do każdego dziecka daje solidne podstawy do dalszej edukacji szkolnej.
-
Dziecięcej matematyki prof. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej – koncepcji wczesnej edukacji matematycznej, która wspiera rozwój logicznego myślenia, buduje odporność emocjonalną i opiera się na osobistych doświadczeniach matematycznych dzieci.
-
Programu kształcenia artystycznego – rozwijającego wrażliwość estetyczną, kreatywność oraz ekspresję twórczą dziecka poprzez kontakt ze sztuką i różnorodne formy działań artystycznych.
- Skandynawskie podejście do kontaktu z naturą – w Ciuchci Puch Puch w myśl norweskiego powiedzenia „Nie ma złej pogody, są tylko nieodpowiednie ubrania” dużą wagę przywiązujemy do spędzania czasu na świeżym powietrzu, niezależnie od pogody. Dzieci uczą się, bawią, eksperymentują, sadzą rośliny, malują i odpoczywają w ogrodzie oraz na przedszkolnym placu zabaw. Czas spędzany na zewnątrz wspiera zdrowy rozwój ruchowy, kreatywność, koncentrację oraz budowanie relacji z przyrodą.
Adaptacja w przedszkolu
W naszym przedszkolu proces adaptacji maluszka otaczamy szczególną troską. Cały zespół pedagogiczny oraz specjaliści wspierają dziecko i jego rodzinę w tym ważnym czasie, mając świadomość, że adaptacja to indywidualna droga – tak unikalna, jak każde dziecko.
W Ciuchci Puch Puch wierzymy, że fundamentem udanego startu w przedszkolu jest nawiązanie ciepłych, pełnych akceptacji relacji, które budują poczucie bezpieczeństwa i zaufania. Dlatego już od pierwszych dni dbamy o to, by każde dziecko czuło się zauważone, ważne i otoczone troską.
W trakcie adaptacji dzieci w swoim tempie poznają opiekunów, rówieśników, przestrzeń sali, ogród, plac zabaw oraz otoczenie przedszkola. Dzięki temu stopniowo oswajają się z nowym środowiskiem, zyskując pewność siebie i gotowość do podejmowania pierwszych wspólnych aktywności.
W atmosferze spokoju i szacunku dzieci uczą się budowania relacji, uczestniczą we wspólnych zabawach i stawiają pierwsze kroki w społeczności rówieśniczej. To wszystko sprzyja rozwojowi ich kompetencji emocjonalnych, społecznych i poznawczych – a także sprawia, że rozstanie z rodzicem, gdy nadejdzie właściwy moment, staje się dla dziecka łatwiejsze i bardziej naturalne.
W trosce o najmłodsze przedszkolaki stworzyliśmy długofalowy program adaptacyjny, na który składają się:
MiniCiuchcia – sobotnie zajęcia adaptacyjne (dla dzieci od 1 do 3 lat)
Odbywają się od 1 października do 30 czerwca, w wybrane soboty, w godz. 10:00–12:00.
Zajęcia są dedykowane dzieciom, które w najbliższym czasie mają rozpocząć edukację przedszkolną. MiniCiuchcia to bezpieczna i radosna forma pierwszego kontaktu z przedszkolem, która pomaga w późniejszej adaptacji i oswajaniu nowych sytuacji.
👉 Sprawdź harmonogram zajęć adaptacyjnych.
Rozmowy o dobrej adaptacji – warsztaty dla rodziców
Spotkania prowadzone przez naszych specjalistów są okazją do porozmawiania o emocjach towarzyszących początkom przedszkolnej przygody. Rodzice dowiadują się, jak wspierać dziecko w tym czasie i jak budować pozytywne nastawienie do przedszkola.
Sierpniowy start dla najmłodszych przedszkolaków
Z myślą o dzieciach, które rozpoczynają swoją przygodę z przedszkolem, organizujemy zajęcia adaptacyjne w sierpniu. Zajęcia prowadzą wychowawcy oraz nauczyciele wspierający. Dzieci, uczestnicząc w zabawach, poznają rówieśników, przyzwyczajają się do nowego otoczenia i budują poczucie bezpieczeństwa. Rodzice mogą towarzyszyć dziecku tak długo, jak będzie to potrzebne.
Spotkania indywidualne z nauczycielami
W czasie adaptacji zachęcamy do rozmów z wychowawcami. To dobra okazja, by wymienić się spostrzeżeniami, omówić potrzeby dziecka i wspólnie zaplanować dalsze wsparcie.
Wrzesień – miesiąc adaptacji
We wrześniu szczególną uwagę poświęcamy procesowi wdrażania dzieci w codzienność przedszkola. Organizujemy zabawy integracyjne, muzyczne, plastyczne i ruchowe. Pomagamy dzieciom odnaleźć się w rytmie dnia, nawiązać relacje i opanować podstawowe czynności samoobsługowe.
Chcesz dowiedzieć się więcej?
Przeczytaj nasz artykuł: „Kilka słów o adaptacji” – zawiera cenne wskazówki i refleksje, które pomogą Wam przejść ten etap spokojnie i z uśmiechem.
Edukacja przyjazna dzieciom
W naszych przedszkolach edukacja i wychowanie odbywają się przede wszystkim przez zabawę – naturalny sposób poznawania świata przez dziecko. W codziennej pracy wykorzystujemy metody aktywizujące, koncepcję edukacyjną STEAM, Metodę Projektu oraz starannie przygotowane otoczenie, które wspiera dzieci w ich wszechstronnym rozwoju.
Nasi nauczyciele to nie tylko doświadczeni specjaliści – to również osoby pełne pasji, empatii i zaangażowania. Dzięki ich wysokim kompetencjom i serdecznemu podejściu, dzieci czują się u nas bezpiecznie, swobodnie i akceptowane. Tworzymy przestrzeń, w której każde dziecko może rozwijać swoje zainteresowania, talenty i mocne strony, we własnym tempie – w atmosferze ciepła, życzliwości i wzajemnego szacunku.
Otoczenie edukacyjne
W Ciuchci Puch Puch tworzymy przestrzeń, która wspiera naturalny rozwój dzieci – ich ciekawość, samodzielność i potrzebę działania.
W oparciu o nasz autorski Program Wychowania Przedszkolnego Ciuchci Puch Puch oraz współczesne koncepcje pedagogiczne, przygotowaliśmy specjalne otoczenie edukacyjne, które stwarza dzieciom warunki do wszechstronnego rozwoju.
Otoczenie to sprzyja samodzielności i umożliwia dzieciom swobodne podejmowanie decyzji. Korzystając z przestrzeni kreatywnej zabawy, dzieci z własnej inicjatywy angażują się w różnorodne aktywności – zdobywają doświadczenia, rozwijają zainteresowania, budują relacje i uczą się poprzez działanie. Wspierane przez nauczycieli, rozwijają kompetencje językowe, matematyczne, przyrodnicze, artystyczne, społeczne i praktyczne – w atmosferze bezpieczeństwa, zaufania i akceptacji.
W naszych salach, w zależności od potrzeb grupy, dzieci mają dostęp do tematycznych przestrzeni edukacyjnych:
-
Przestrzeń umiejętności praktycznych – służy do rozwijania codziennych kompetencji poprzez zabawy w kącikach: domowym, kuchennym, sklepowym, teatralnym czy samochodowym.
-
Przestrzeń zmysłów – stymuluje rozwój sensoryczny i motoryczny poprzez kącik sensoryczny, manipulacyjny, konstrukcyjny i majsterkowicza.
-
Przestrzeń matematyczna – wspiera rozwój logicznego myślenia i pojęć matematycznych poprzez specjalnie dobrane materiały i zabawy.
-
Przestrzeń językowa – sprzyja rozwojowi komunikacji, wzbogacaniu słownictwa i nauce języków w kącikach: glottodydaktycznym, języka angielskiego i czytelniczym.
-
Przestrzeń kreatywna – inspiruje do działań plastycznych i artystycznych, wspiera wyrażanie emocji i twórcze myślenie.
-
Przestrzeń przyrodnicza (makro- i mikroświat) – pobudza ciekawość świata przyrody; dzieci mogą tu korzystać z mikroskopów, lup, prowadzić obserwacje, sadzić rośliny i dbać o żywe organizmy w hodowlach.
Przygotowanie do podjęcia nauki czytania i pisania - edukacja językowa
Atrakcyjne zabawy glottodydaktyczne naturalnie wprowadzają dzieci w świat czytania i pisania.
W łagodny sposób przechodzimy od głosek do liter, odpowiadając na gotowość i tempo każdego dziecka. Zajęcia prowadzone są w sposób wielopoziomowy – każde dziecko podąża własną, indywidualną ścieżką rozwoju, zgodnie ze swoim rytmem i możliwościami.
Proces ten towarzyszy dzieciom przez cały okres przedszkolny, wspierając ich rozwój krok po kroku i pomagając budować pewność siebie poprzez codzienne sukcesy – małe i duże.
Edukacja przez zabawę sprawia, że dzieci uczą się chętnie, a jednocześnie osiągają wysoki poziom gotowości szkolnej, co ułatwia im późniejszy start w szkole.
Mistrz matematyki - edukacja matematyczna
W naszym przedszkolu matematyka towarzyszy dzieciom każdego dnia – w sposób naturalny, angażujący i dostosowany do ich wieku.
Proponujemy ciekawe zajęcia grupowe oraz tworzymy bogate środowisko edukacyjne, które inspiruje do spontanicznych zabaw matematycznych. Przedszkolaki mają do dyspozycji starannie dobrane pomoce dydaktyczne oraz zestawy ćwiczeń indywidualnych – m.in. rebusy, łamigłówki czy zagadki logiczno-matematyczne.
Podczas zabawy i manipulowania przedmiotami takimi jak guziki, muszelki, patyczki czy figury geometryczne, dzieci uczą się klasyfikowania, tworzenia rytmów, dodawania i odejmowania, porównywania oraz szacowania. Z entuzjazmem podejmują też pierwsze próby mierzenia – np. za pomocą miarki krawieckiej – rozwijając przy tym praktyczne umiejętności.
Każdy przedszkolak może także realizować własne projekty matematyczne, które wspierają rozwój kreatywności, logicznego myślenia i samodzielności w działaniu.
English Every Day - edukacja anglojęzyczna
Choo Choo Train to autorski program nauki języka angielskiego, który z powodzeniem realizujemy w Przedszkolach Ciuchcia Puch Puch od 2009 roku. Opiera się na metodzie Early Partial Immersion – częściowej immersji językowej – dzięki której dzieci uczą się języka obcego w sposób intuicyjny, osłuchując się z nim na co dzień, zarówno w codziennych sytuacjach, jak i podczas wybranych zajęć.
W każdej grupie przedszkolnej pracuje dwóch nauczycieli: jeden mówi w języku polskim, drugi wyłącznie po angielsku. Dzieci mogą komunikować się z nauczycielem po polsku, ale zawsze słyszą odpowiedź po angielsku. Taki codzienny, naturalny kontakt z językiem obcym sprzyja budowaniu pozytywnych skojarzeń, rozwija motywację do mówienia i wspiera proces rozumienia języka poprzez naśladowanie i kontekst.
Zajęcia językowe są oparte na klasyce anglojęzycznej literatury dziecięcej oraz różnorodnych aktywnościach zintegrowanych z innymi obszarami edukacji – sztuką, przyrodą czy matematyką – zgodnie z podejściem CLIL (Content and Language Integrated Learning). Dzięki temu dzieci poznają język w konkretnych sytuacjach, które mają dla nich sens i są dla nich ciekawe.
Ważnym elementem programu jest także rozwijanie świadomości fonologicznej poprzez metodę Synthetic Phonics, która skutecznie przygotowuje dzieci do nauki czytania i pisania po angielsku.
Nieodłącznym towarzyszem językowych przygód naszych przedszkolaków jest również EMYS – nowoczesny, anglojęzyczny robot, który w atrakcyjny i angażujący sposób wspiera naukę poprzez zabawę.
Mali badacze przyrody - edukacja przyrodnicza
Makro- i mikroświat to specjalnie zaaranżowana przestrzeń edukacyjna, w której dzieci – poprzez zabawę, obserwację i eksperymenty – mogą rozwijać swoje zainteresowania przyrodnicze i geograficzne. Starannie dobrane materiały dydaktyczne, mikroskopy, lupy oraz możliwość tworzenia i prowadzenia hodowli roślin i małych zwierząt pozwalają przedszkolakom na bezpośredni kontakt z naturą.
Stwarzamy dzieciom optymalne warunki do odkrywania i poznawania świata poprzez organizowanie spacerów oraz edukacyjnych wycieczek, w trakcie których mogą one dokonywać obserwacji, zadawać pytania i samodzielnie prowadzić proste doświadczenia. Dzięki temu uczą się dostrzegać bogactwo przyrody, zmienność zjawisk i piękno otaczającego świata – wszystkimi zmysłami i w swoim własnym tempie.
Akademia Sztuk Przepięknych - edukacja plastyczna i kreatywna
Zabawy plastyczne i kreatywne wprowadzają dzieci w fascynujący świat sztuki oraz wartości estetycznych. Przedszkolaki mają okazję poznawać różnorodne techniki i materiały plastyczne, a także uczyć się, jak je ze sobą łączyć, by osiągnąć ciekawe efekty artystyczne.
Twórcze warsztaty dają dzieciom możliwość rozwijania uzdolnień nie tylko podczas zajęć grupowych prowadzonych przez nauczyciela, ale także w codziennych, swobodnych momentach. Przestrzeń plastyczna, dostępna w sali przez cały dzień, wyposażona jest w bogaty wybór przyborów i materiałów, które inspirują do działania, pobudzają wyobraźnię i pozwalają dzieciom na autentyczną ekspresję twórczą – w ich własnym tempie i według ich własnych pomysłów.
Zabawy muzyczne i nauka piosenek - edukacja muzyczna
Codziennie zapewniamy dzieciom kontakt z muzyką, tworząc przestrzeń do wyrażania emocji i rozwijania wrażliwości słuchowej. Podczas wspólnego śpiewania przedszkolaki uczą się rozpoznawać rytm, tempo, dynamikę, nastrój i charakter utworów – elementy, które stanowią fundament świadomego odbioru muzyki w przyszłości.
Muzyka towarzyszy dzieciom w wielu codziennych aktywnościach – podczas zabaw ruchowych, inscenizacji, tańców, a także w chwilach relaksu i odpoczynku. Dzieci poznają różnorodne gatunki muzyczne i z radością tworzą własne kompozycje, co pobudza ich kreatywność, wyobraźnię i spontaniczną ekspresję.
Mały Człowiek-Wielkie Wartości - edukacja filozoficzna
„Mały człowiek – wielkie wartości” to autorski program etyki opracowany przez Alicję Dorozińską – metodyka ds. dydaktyki i wychowania Przedszkoli Ciuchci Puch Puch. Nasi nauczyciele wprowadzają dzieci w świat uniwersalnych wartości, takich jak: szacunek, uczciwość, odpowiedzialność, odwaga, samodyscyplina, pokojowość, sprawiedliwość, szczęście, optymizm, humor, przyjaźń i miłość, solidarność, piękno, mądrość. Nauczenie dzieci wartości, rozpoznawania dobra, zrozumienia zasad postępowania i reguł zachowania jest podstawą programu wychowawczego. Nasi nauczyciele wspierają rozwój kompetencji społecznych, empatię oraz postawę refleksyjną wobec zagadnień dotyczących człowieka – jego stosunku do samego siebie (uczuć, emocji, motywacji), jego najbliższego otoczenia (rodziny, przyjaciół, kolegów, osób starszych i z niepełnosprawnościami), środowiska przyrodniczego oraz różnych sytuacji życiowych. Nasz program „Mały człowiek – wielkie wartości” został pozytywnie zaopiniowany przez Annę Ziemską – filozofa, wieloletniego nauczyciela etyki, twórcę „BajEtyki”, a także współtwórcę kompleksowego programu nauczania etyki „Ludzkie ścieżki”.
Zabawy sensoryczne i konstrukcyjne
Wspieramy proces integracji sensorycznej, zapewniając dzieciom środowisko sprzyjające rozwojowi wszystkich zmysłów – dotyku, smaku, węchu, słuchu, wzroku, równowagi oraz czucia głębokiego – oraz umożliwiające ich harmonijną integrację. Codziennie przedszkolaki otaczają się różnorodnymi fakturami, kolorami, materiałami i tworzywami, które pozwalają im swobodnie eksplorować różne bodźce sensoryczne, doskonalić zarówno motorykę dużą, jak i małą, zwiększać koncentrację uwagi oraz usprawniać koordynację wzrokowo-ruchową. Dzieci mają możliwość dotykania, lepienia, mieszania, konstruowania, ugniatania, przesypywania, przelewania, wąchania oraz smakowania. Dodatkowo, wyrażają swoje uczucia i opisują emocje towarzyszące tym aktywnościom i ich doznaniom.
Metoda projektu
W naszych przedszkolach uczymy w oparciu o Metodę projektów, która angażuje dzieci w aktywne odkrywanie i uczenie się. Dzięki temu każde dziecko staje się twórcą i bohaterem swojej własnej edukacyjnej przygody. Wspólnie wybieramy ciekawe tematy, planujemy działania, eksperymentujemy i tworzymy — co pozwala nie tylko zdobywać wiedzę, ale także rozwijać kreatywność, samodzielność i odpowiedzialność za własny rozwój.
Metoda projektów przygotowuje dzieci do wyzwań współczesnego świata, ucząc je rozwiązywania problemów, współpracy w zespole, wyrażania własnych opinii, prowadzenia dyskusji i podejmowania decyzji. Poprzez praktyczne działania i odkrywanie, dzieci rozbudzają ciekawość świata oraz uczą się zdobywać i przetwarzać informacje — to kluczowe umiejętności w dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości XXI wieku.
STEAM
STEAM to nowoczesna koncepcja edukacyjna, która łączy różne dziedziny wiedzy: nauki przyrodnicze (Science), technologię (Technology), inżynierię (Engineering), sztukę (Arts) oraz matematykę (Mathematics). Dzięki wdrożeniu STEAM w naszym przedszkolu, tworzymy dzieciom przestrzeń do interdyscyplinarnego i praktycznego odkrywania świata.
Największą zaletą pracy z tą metodą jest integracja różnych obszarów wiedzy, co pozwala dzieciom spojrzeć na świat w sposób holistyczny. Uczą się łączyć różnorodne umiejętności i informacje, co rozwija ich elastyczne myślenie oraz zdolność do kreatywnego rozwiązywania problemów.
Zajęcia oparte na STEAM stawiają na praktyczne doświadczenia i eksperymenty, dzięki czemu nauka staje się ciekawa i angażująca. W naszym przedszkolu dzieci mają możliwość pracy z nowoczesnym sprzętem, takim jak tablice multimedialne, roboty edukacyjne, mikroskopy czy wizualizery, co dodatkowo wspiera ich rozwój i zainteresowania.
Interaktywne wycieczki dookoła świata
Dzięki nowoczesnym technologiom, takim jak tablice interaktywne, komputery i monitory, nasze przedszkolaki mają wyjątkową możliwość odkrywania świata i poznawania nowych miejsc oraz inspirujących osób. W każdej chwili możemy przenieść się na wodospad Niagara, zobaczyć Wielki Mur Chiński, wspiąć się na Machu Picchu, poznać układ baletowy z „Jeziora Łabędziego”, zaśpiewać arię operową „La donna è mobile”, obejrzeć „Monę Lisę” w Luwrze, a nawet zaprosić interesujących gości, którzy zdalnie dzielą się swoimi pasjami i doświadczeniami. Dzięki temu nauka staje się fascynującą przygodą, która rozwija ciekawość świata i kreatywność naszych maluchów.
Skandynawski model spędzania czasu na świeżym powietrzu
W Ciuchci Puch Puch przykładamy dużą wagę do edukacji ekologicznej oraz życia w harmonii z przyrodą i otoczeniem naturalnym. Czas spędzany na świeżym powietrzu – w ogrodzie i na przedszkolnym placu zabaw – jest dla nas niezwykle ważny. Dzieci bawią się, uczą, obserwują, eksperymentują, sadzą rośliny, malują, odkrywają i odpoczywają.
Takie aktywności nie tylko sprawiają im radość, ale również:
-
wspierają rozwój fizyczny (motorykę dużą i małą),
-
stymulują kreatywność i ciekawość,
-
pomagają rozładować emocje i energię,
-
uczą uważności i sprzyjają wyciszeniu,
-
budują więź z naturą,
-
wspierają zdrowy tryb życia,
-
wzmacniają zdolność koncentracji.
Wierzymy, że „nie ma złej pogody – są tylko nieodpowiednie ubrania”, dlatego zachęcamy rodziców do przygotowania dzieciom odpowiednich strojów, które zapewnią im komfort podczas codziennych aktywności na dworze – niezależnie od warunków atmosferycznych.
Cykliczne wydarzenia
Co miesiąc odbywają się wybrane zajęcia, takie jak spotkania ze sztuką, spektakle teatralne, koncerty muzyki klasycznej, warsztaty ceramiczne, spotkania z terapeutycznymi zwierzętami, warsztaty muzealne lub wycieczki. Każde z tych zajęć jest starannie zaprojektowane, aby wspierać wszechstronny rozwój dziecka — pomagać w odkrywaniu i wyrażaniu własnych emocji, rozwijać wrażliwość na piękno i sztukę, a także budować empatię oraz umiejętność współpracy z innymi. Poprzez bezpośredni kontakt z różnymi formami twórczości i żywym doświadczeniem, dzieci uczą się słuchać, obserwować i rozumieć świat wokół siebie, co wzbogaca ich wyobraźnię i pobudza ciekawość. Zajęcia te sprzyjają także rozwijaniu indywidualnych talentów, kształtowaniu poczucia rytmu i harmonii oraz budowaniu pozytywnych relacji z otoczeniem — zarówno z rówieśnikami, jak i z naturą czy kulturą.
Wycieczki
Dwa razy w roku organizujemy dla dzieci dłuższe wycieczki poza teren przedszkola, które są zgodne z realizowanym programem dydaktycznym oraz uzgodnione z wychowawcami i dyrektorem placówki. Latem odbywa się całodniowa wycieczka, natomiast zimą proponujemy wyjazdy do planetarium, muzeum, teatru, kina oraz na warsztaty stolarskie lub zdobienia bombek choinkowych.