Śledź nasze social media i bądź na bieżąco!
Image Alt

Program

EDUKACJA PRZYJAZNA DZIECIOM

W naszych żłobkach proces wychowania i edukacji realizowany jest poprzez zabawę z wykorzystaniem metod aktywizujących oraz specjalnie przygotowanego otoczenia edukacyjnego, wspierającego rozwój dziecka. Dzięki starannie dobranym radosnym zabawom dzieci usprawniają koordynację wzrokowo-ruchową, doskonalą umiejętności językowe, mają regularny kontakt z literaturą dla najmłodszych i uczą się współdziałania w grupie rówieśników. Maluszki, które nie wykazują jeszcze gotowości do uczestniczenia w zabawach organizowanych dla całej grupy, w czasie tych zajęć bawią się indywidualnie z drugim opiekunem.

Wysokie kompetencje naszych opiekunów zapewniają dziecku nie tylko optymalne warunki do indywidualnego rozwoju we wszystkich sferach, ale też atmosferę bezpieczeństwa, ciepła, życzliwości, pełnej akceptacji i szacunku.

Opiekunowie korzystają z najnowszej wiedzy psychologiczno-pedagogicznej zgodnej z teoriami i koncepcjami:

„Nonviolent Communication (NVC)” Marshalla B. Rosenberg – czyli koncepcja porozumienia bez przemocy, (zwana także językiem serca), która opiera się na obserwacji i rozpoznawaniu potrzeb i uczuć – własnych i cudzych – oraz na otwartym ich wyrażaniu.

Jespera Juula – teoria odnosząca się do przyjaznego, pełnego szacunku wspierania dziecka, bycia z dzieckiem w otwartym dialogu uwzględniającym pragnienia, marzenia i potrzeby zarówno dziecka, jak i osoby dorosłej.

Thomasa Gordona – teoria odnosząca się do harmonijnego rozwoju dziecka, umiejętnego identyfikowania potrzeb własnych i cudzych, rozwiązywania konfliktów, kształtowania samodzielności i odpowiedzialności.

Billa Rogersa – technika skutecznego nauczania i kierowania zachowaniem.

Marii Montessori i Reggio Emilia – działania w zakresie budowania otoczenia edukacyjnego wspomagającego rozwój dziecka oraz dialogu pedagogicznego dziecko – dorosły („pomóż mi zrobić to samemu”).

Adele Faber i Elaine Mazlish – metoda komunikowania się z dzieckiem prezentowana w książce „Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły”. Metoda ma na celu kształtowanie u dziecka samodzielności i odpowiedzialności, a także wpływa pozytywnie na poczucie własnej wartości i akceptację samego siebie. Koncepcja uczy skutecznej komunikacji w relacjach dziecko – dorosły, rozwija umiejętność aktywnego słuchania, pozwala zrozumieć dziecko, jego uczucia i potrzeby, a także pokazuje jak budować silne więzi emocjonalne.

„Neurodydaktyki” – czyli nauczenie przyjazne mózgowi, polegającego na wykorzystaniu naturalnej ciekawości poznawczej dzieci w oparciu o aktywności i emocje. Metoda ta pokazuje, jak ważna jest atmosfera podczas nauki, bazuje na samodzielnym poszukiwaniu wyjaśnień i rozwiązań, stawia na indywidualizację procesu nauczania.

„Glottodydaktyki” prof. Bronisława Rocławskiego – czyli zabawy literami i fonemami przygotowujące młodego człowieka do wczesnej nauki czytania i pisania. Metoda ta zapewnia dziecku największe szanse powodzenia w późniejszej karierze szkolnej.

„Dziecięcej matematyki” prof. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej – czyli wczesna edukacja matematyczna, któraintegruje rozwój intelektualny z budowaniem odporności emocjonalnej i ćwiczeniem umiejętności matematycznych opartych na osobistych doświadczeniach matematycznych dzieci.

Programu kształcenia artystycznego– mającego na celu rozwijanie wrażliwości oraz zdolności twórczych i ekspresyjnych.

Adaptacja w żłobku

W naszym żłobku proces adaptacji maluszka jest objęty szczególną uwagą całego zespołu opiekuńczego oraz specjalistów.

Adaptacja jest procesem indywidualnym, tak jak każde dziecko jest niepowtarzalne i każde ma swoją własną drogę rozwoju.

W Żłobku MiniCiuchcia podstawą dobrej adaptacji jest nawiązanie z dzieckiem życzliwych relacji opartych na poczuciu bezpieczeństwa i akceptacji oraz w atmosferze wzajemnego szacunku. Podczas adaptacji dzieci poznają swoich opiekunów, sale, ogród, plac zabaw oraz otoczenie żłobka, co pozwala im stopniowo oswoić się z nowym miejscem. W grupie rówieśników dzieci nawiązują pierwsze relacje społeczne i biorą udział we wspólnych zabawach, dzięki czemu wzrasta ich pewność siebie oraz poczucie bezpieczeństwa. Łagodna adaptacja sprzyja również rozwijaniu kompetencji intelektualnych, emocjonalnych i społecznych, co pomaga dzieciom czuć się komfortowo w żłobku i ułatwia pożegnanie z rodzicami, gdy nadejdzie odpowiedni moment.


W trosce o naszych najmłodszych stworzyliśmy długofalowy program adaptacyjny, na który składają się:

  • Całoroczny program adaptacyjny MiniCiuchcia – zapewnia dziecku systematyczny udział w zabawach i zajęciach dostosowanych do jego wieku oraz indywidualnych predyspozycji.
  • Sobotnie zajęcia MiniCiuchcia dla dzieci w wieku od roku do 3 lat – odbywają się od 1 października do 30 czerwca, w wybrane soboty, w godzinach 10.00-12.00. Zajęcia te są specjalnie przygotowane dla dzieci, których Rodzice/Opiekunowie prawni planują rozpoczęcie uczęszczania do żłobka lub przedszkola. MiniCiuchcia to klucz do późniejszej dobrej adaptacji dziecka w żłobku. Sprawdź harmonogram sobotnich zajęć adaptacyjnych. 
  • Rozmowy o dobrej adaptacji – warsztaty dla Rodziców/Opiekunów prawnych dzieci nowo przyjętych do żłobka, prowadzone przez żłobkowego specjalistę.
  • Spotkania indywidualne – podczas spotkań Rodzice/Opiekunowie prawni i opiekunowie mogą wymienić się swoimi spostrzeżeniami na temat funkcjonowania dziecka w okresie adaptacji, poznać wzajemnie
    i omówić zasady dalszej współpracy.
  • Sierpień i wrzesień to miesiące adaptacyjne – atrakcyjne zajęcia, pobyt na świeżym powietrzu i czas przygotowania do rozstania z Rodzicami/Opiekunami prawnymi. W tych miesiącach prowadzimy zajęcia, które pomagają dzieciom łagodnie wejść w świat żłobka. W tym czasie dzieci i rodziców/opiekunów prawnych wspierają profesjonalnie przygotowani opiekunowie oraz psycholog dziecięcy. Rodzice/Opiekunowie prawni towarzyszą dziecku aż do momentu jego zaadaptowania się w grupie.

Zachęcamy do przeczytania naszego artykułu „Kilka słów o adaptacji”.

Otoczenie edukacyjne

Zabawa jest podstawową formą aktywności małych dzieci. Uwzględniając najnowsze koncepcje pedagogiczne, przygotowaliśmy dla naszych podopiecznych specjalnie zaprojektowane otoczenie edukacyjne, które wspiera ich wszechstronny rozwój. Dzieci, eksplorując otoczenie edukacyjne: podejmują z własnej inicjatywy różnorodne aktywności, zaspokajają naturalną potrzebę działania, zdobywają doświadczenia, rozwijają zainteresowania i talenty, doskonalą umiejętności społeczne.


Nasze sale wyposażone są w przestrzenie:

  • Przestrzeń życia codziennego – wyposażona w elementy do odgrywania codziennych ról społecznych, m.in. kącik domowy, kuchenny, sklepowy, teatralny, samochodowy. Wspiera rozwój umiejętności społecznych, samodzielność i naśladowanie dorosłych.
  • Przestrzeń zmysłów – zawiera kącik sensoryczny, manipulacyjny, konstrukcyjny i majsterkowicza. Wspomaga rozwój integracji sensorycznej, koordynacji ruchowej i zdolności manualnych.
  • Przestrzeń matematyczna – zawiera pomoce dydaktyczne rozwijające myślenie logiczne i matematyczne, np. układanki, sortery, liczydła. Zachęca dzieci do eksperymentowania z liczbami, kształtami i wzorami.
  • Przestrzeń językowa – obejmuje kącik glottodydaktyczny, angielski i czytelniczy. Służy rozwijaniu kompetencji językowych, słuchowych i komunikacyjnych.
  • Przestrzeń kreatywna – składa się z kącika plastycznego oraz materiałów do działań artystycznych. Wspiera twórczą ekspresję, rozwój wyobraźni, a także sprawność manualną.
  • Przestrzeń przyrodnicza (makro- i mikroświat) – umożliwia dzieciom poznawanie świata fauny i flory, pracę z lupami i mikroskopami, a także prowadzenie hodowli roślin i małych zwierząt.
Wdrażanie do samodzielności

Kształtowanie nawyków higienicznych, porządkowych i grzecznościowych odbywa się każdego dnia w oparciu o specjalnie opracowany program edukacyjny. Wczesne wspieranie dziecka w wykonywaniu czynności samoobsługowych oraz wzmacnianie każdej próby działania kształtuje poczucie własnej wartości, niezależności i sprawczości. Program obejmuje m.in.: opanowanie czynności fizjologicznych – samodzielnie lub z niewielką pomocą dorosłych, higienę osobistą – mycie rąk, twarzy, korzystanie z toalety, przebieranie się, samodzielne spożywanie posiłków z zachowaniem zasad savoir-vivre’u, dbanie o porządek w swoim otoczeniu, kształtowanie postaw grzecznościowych – używanie zwrotów typu „proszę”, „dziękuję”, „przepraszam”.


Wszystkie działania wspierające usamodzielnianie dziecka – takie jak jedzenie, ubieranie się czy rozpoczęcie treningu czystości – prowadzone są we współpracy z rodzicami, co zapewnia spójność podejmowanych działań w domu i w przedszkolu.

Zajęcia manipulacyjno-konstrukcyjne

Dzieci każdego dnia tworzą konstrukcje z różnorodnych klocków, szeregują elementy według koloru, kształtu lub wielkości, budują i burzą budowle, nakładają kółka na piramidę, a także dopasowują elementy do odpowiednich otworów w zabawkach typu sortery. Te pozornie proste czynności pełnią bardzo ważną rolę w rozwoju dziecka. Zabawy manipulacyjno-konstrukcyjne mają na celu rozwój zręczności manualnej oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej, usprawnienie pracy dłoni, palców i nadgarstków, a także stymulację procesów poznawczych. Pomagają w rozwijaniu koncentracji, spostrzegawczości oraz umiejętności skupienia uwagi na zadaniu, a także kształtują cierpliwość, wytrwałość i gotowość do podejmowania kolejnych prób po niepowodzeniu.

Zajęcia muzyczno-rytmiczne

Dzieci w atmosferze radości i swobodnej zabawy z entuzjazmem śpiewają piosenki, wykonują proste układy taneczno-ruchowe, grają na instrumentach oraz korzystają z kolorowych rekwizytów, takich jak chusty animacyjne, piłki czy grzechotki. Wsłuchując się w dźwięki muzyki dziecięcej, relaksacyjnej i klasycznej, rozwijają wrażliwość słuchową i poczucie rytmu. Muzyczne rymowanki oraz zabawy dźwiękonaśladowcze wspierają nie tylko rozwój językowy, ale też koncentrację, pamięć i koordynację ruchową. Kontakt z muzyką pobudza wyobraźnię i emocje, dając dzieciom przestrzeń do twórczej ekspresji oraz radosnego odkrywania świata dźwięków.

Zajęcia plastyczne

Zajęcia mają na celu zachęcenie najmłodszych do twórczej ekspresji i tworzenia swoich pierwszych „dzieł”. Dzieci zapoznają się z różnorodnymi materiałami plastycznymi, takimi jak farby, kredki, flamastry, plastelina czy masa solna, oraz uczą się wykorzystywać różne techniki artystyczne. Podczas zajęć poznają kolory, kształty i faktury, a także ćwiczą zmysł wzroku i dotyku. W centrum uwagi znajduje się nie efekt końcowy, ale radość z działania, eksperymentowania i samego procesu tworzenia.

Zajęcia ruchowe

Każdego dnia dzieci biorą udział w zabawach ruchowych. Pod okiem uważnych opiekunów biegają, skaczą, czworakują i pokonują przeszkody, wcielając się w role kierowców, podróżników czy odkrywców. Zabawy ruchowe zawsze mają ciekawą fabułę, która pobudza wyobraźnię, wywołuje uśmiech i sprawia, że aktywność fizyczna staje się naturalną częścią dnia – pełną radości i swobody. W trakcie zabaw dzieci aktywują wszystkie partie mięśni, rozwijają sprawność rąk i nóg, ćwiczą precyzję palców i chwytanie, uczą się panowania nad ciałem, doskonalą koordynację wzrokowo-ruchową oraz stymulują zmysł równowagi.

Pedagogika zabawy - Klanza

Chusta Klanzy – barwna, okrągła jak tęcza – od razu przyciąga uwagę dzieci i rozbudza ich naturalną ciekawość. Zabawy z jej udziałem łączą ruch, taniec i gest, co nie tylko dostarcza dzieciom mnóstwo radości i śmiechu, ale również wspiera rozwój motoryki dużej oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej. Dzięki wspólnej aktywności z chustą, dzieci łatwiej nawiązują kontakty rówieśnicze, uczą się współpracy i budują poczucie przynależności do grupy.

Edukacja językowa - Glottodydaktyka

Podczas codziennych zabaw maluszki stopniowo rozwijają kluczowe umiejętności niezbędne do późniejszej nauki czytania i pisania. Poprzez zabawę z głoskami dzieci poznają dźwięki, ucząc się ich wyraźnego i poprawnego wymawiania, co stanowi fundament płynnej wymowy i rozumienia mowy. Dzieci mają także pierwsze kontakty z literami – dotykają ich, rozpoznają kształty i zaczynają kojarzyć z odpowiednimi dźwiękami, co sprzyja wczesnej nauce alfabetu i rozwijaniu świadomości fonologicznej. Równocześnie usprawniają paluszki i ręce, wykonując różnorodne ćwiczenia manualne, które wzmacniają drobne mięśnie dłoni oraz poprawiają koordynację wzrokowo-ruchową. Dzięki temu ćwiczą precyzyjne ruchy niezbędne do pisania. Ważnym elementem jest też nauka prawidłowego chwytu narzędzia do pisania, co pozwala dzieciom opanować technikę trzymania kredki czy ołówka w sposób ergonomiczny i komfortowy, zapobiegając zmęczeniu i ułatwiając naukę pisania w przyszłości. Cały proces odbywa się w atmosferze zabawy i pozytywnych emocji, co sprzyja naturalnej motywacji i chęci do nauki.

Edukacja matematyczna - Dziecięca matematyka

W edukacji matematycznej najważniejsze są osobiste doświadczenia dziecka, które stanowią fundament do tworzenia pojęć i rozwijania umiejętności matematycznych. Dzięki praktycznym działaniom i zabawom, maluchy mają szansę aktywnie poznawać świat liczb, kształtów i zależności w naturalny i angażujący sposób. Opiekunowie, działając jako dyskretni przewodnicy, tworzą inspirujące sytuacje, w których dziecko samodzielnie odkrywa zasady rządzące matematyką, rozwijając przy tym logiczne myślenie, koncentrację oraz zdolność rozwiązywania problemów. Taka forma nauki sprzyja budowaniu pewności siebie i pozytywnego nastawienia do matematyki już od najmłodszych lat.

Zabawy z językiem angielskim

Realizowany w naszym żłobku autorski program nauki języka angielskiego Choo Choo Train opiera się na skutecznej metodzie Early Partial Immersion, czyli częściowego „zanurzenia w języku”. Dzieci uczą się angielskiego poprzez aktywną zabawę i praktyczne doświadczenia w codziennych, naturalnych sytuacjach — podczas zabaw, posiłków, czynności samoobsługowych czy pobytu na świeżym powietrzu. Zajęcia są dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości maluszków oraz prowadzone przez wykwalifikowanego lektora języka angielskiego, który wspiera dzieci w przyjaznej i motywującej atmosferze.

Mały Człowiek - Wielkie Wartości

Dużą wagę przykładamy do wprowadzania dzieci w świat wartości uniwersalnych. Opiekunowie rozwijają u dzieci wrażliwość i empatię poprzez zabawy, baśnie, opowieści, historyjki, scenki oraz codzienne sytuacje. Metody zabawowe pomagają im odkrywać świat wartości, bazując na autorskim programie „Mały człowiek – wielkie wartości”, opracowanym przez Alicję Dorozińską — specjalistkę ds. dydaktyki i wychowania Przedszkoli Ciuchcia Puch Puch oraz Żłobków MiniCiuchcia. Program ten jest kontynuowany w naszych przedszkolach w ramach nauczania etyki.


Program „Mały człowiek – wielkie wartości” uzyskał pozytywną opinię Anny Ziemskiej — filozofa, wieloletniego nauczyciela etyki, twórczyni „BajEtyki” oraz współautorki kompleksowego programu nauczania etyki „Ludzkie ścieżki”.