Mam trzy latka, bawię się i… uczę się czytać!
Dajemy najmłodszym przedszkolom szansę na opanowanie umiejętności samodzielnego czytania.
Rodzice często stają przed dylematem, czy wybierać przedszkole, które wprowadza naukę czytania już w najmłodszej grupie, czy poczekać do „zerówki”, kiedy dziecko ma pięć lat. Warto w tej kwestii posłuchać… samych dzieci.
Czy dziwi nas, gdy dwu- lub trzylatek bezbłędnie rozpoznaje kilkadziesiąt marek samochodów lub zaskakuje wszystkich ciekawostkami o dinozaurach? Zdecydowanie nie! W takich sytuacjach rodzice z dumą obserwują, jak ich pociechy rozwijają swoje zainteresowania, nie zastanawiając się, czy to za wcześnie lub za trudne. Wręcz przeciwnie – aktywnie wspierają ich ciekawość, tłumacząc nowe pojęcia i zjawiska, czytając książki i podsyłając tematyczne zabawki. Dzięki temu maluchy, mimo swojego młodego wieku, zdobywają wiedzę, ucząc się w radosny sposób poprzez zabawę.
Wczesna nauka czytania powinna być jednym z kluczowych elementów wykorzystywania nieograniczonego potencjału małych dzieci. Jeśli dziecko potrafi nauczyć się trudnych nazw prehistorycznych gadów, to dlaczego nie miałoby poradzić sobie z literami i odpowiadającymi im głoskami? Gdy tylko maluch osiągnie gotowość, naturalnie zacznie łączyć litery z odpowiednimi dźwiękami.
Nauka czytania w przedszkolu jest dla dzieci równie naturalna jak zabawa, uczenie się chodzenia czy mówienia. Nie musi być „zarezerwowana” tylko dla starszaków. Coraz więcej przedszkoli wprowadza metody przyjazne najmłodszym, takie jak glottodydaktyka prof. Bronisława Rocławskiego, której celem jest wczesne wyposażenie dzieci w umiejętność czytania i pisania oraz kształtowanie nawyków czytelniczych.
Jakie korzyści płyną z wczesnej nauki czytania?
1. Uczenie się poprzez zabawę
Wczesna nauka czytania metodą glottodydaktyki to nie lekcje w tradycyjnym rozumieniu. Dzieci „uczą się” podczas zabaw i codziennych aktywności. Umożliwiamy im rozwijanie umiejętności czytania w naturalny sposób, wpleciony w radosne zajęcia. Dzieci nie zdają sobie sprawy, że bawiąc się w przyjęcia dla lalek czy budując wieże z klocków, rozwijają zdolności potrzebne do nauki czytania.
2. Odpowiedni czas na naukę
Wczesny start w naukę czytania daje dziecku więcej czasu na opanowanie tej umiejętności. Trzylatek ma przed sobą aż trzy lata na naukę, co pozwala na spokojne zdobywanie wiedzy we własnym tempie, w przeciwieństwie do pięciolatka, który ma tylko rok.
3. Indywidualna ścieżka nauczania
Nasi nauczyciele poświęcają dużo czasu na diagnozę potrzeb i możliwości każdego dziecka. Dzięki temu dostosowują program nauczania do indywidualnych uzdolnień i zainteresowań, co pozwala każdemu maluchowi osiągać postępy w swoim tempie.
4. Radość z sukcesów
Program glottodydaktyczny koncentruje się na zapewnieniu dziecku radości i satysfakcji z osiąganych sukcesów. Każde zadanie jest dostosowane do możliwości „ucznia”, co pozwala mu zrealizować wyzwanie i cieszyć się z każdego osiągnięcia. To kluczowy element wpływający na motywację i pozytywną samoocenę.
5. Stymulacja procesów poznawczych
Wczesna nauka czytania nie tylko uczy tej umiejętności, ale także stymuluje rozwój poznawczy, poprawiając spostrzeganie, wyobraźnię, koncentrację, a nawet pamięć. Wspiera to rozwój intelektualny, emocjonalny i społeczny dziecka.
Dodatkowo, w naszym przedszkolu rezygnujemy z obowiązkowych podręczników. Dzieci nie spędzają czasu przy stolikach, lecz aktywnie bawią się i odkrywają świat, co odpowiada ich naturalnym potrzebom psychofizycznym.
Nie ma sztywnych granic wiekowych, które określają, kiedy dziecko powinno zacząć czytać. Nasze kilkulatki coraz wcześniej przejawiają zainteresowanie literami i słowami, które są wszechobecne – w domach, na ulicach, w telewizji. Ciekawe świata maluchy naturalnie włączają naukę czytania w proces odkrywania rzeczywistości.
Alicja Dorozińska
Specjalista ds. dydaktyki i wychowania w Przedszkolach „Ciuchcia Puch Puch”, absolwentka Akademii Pedagogiki Specjalnej. Doświadczony nauczyciel wychowania przedszkolnego. Licencjonowany specjalista w zakresie glottodydaktyki i dziecięcej matematyki.