Dobra adaptacja w przedszkolu

Kilka słów o adaptacji w przedszkolu

W Przedszkolach Ciuchcia Puch Puch proces adaptacji maluszka w placówce objęty jest szczególną uwagą całego zespołu pedagogicznego oraz specjalistów. Od 1994 r. prowadzimy we wszystkich przedszkolach zajęcia MiniCiuchcia (dawniej Zielony Dom im F. Dolto), których celem jest dobra adaptacja i przygotowanie dzieci do przedszkola. Podczas integracji dziecka z nowym otoczeniem oraz nauczycielami, naszym głównym celem jest nawiązanie z nim życzliwej relacji, opartej na poczuciu bezpieczeństwa, akceptacji oraz wzajemnym szacunku.

Warto pamiętać, że adaptacja jest procesem indywidualnym, tak jak każde dziecko jest niepowtarzalne i każde ma swoją własną drogę rozwoju. Niemniej przez cały okres oferujemy wsparcie zarówno dziecku jak i rodzicom.

Więcej informacji o programie adaptacyjnym Ciuchci Puch Puch.

Jak przygotować dziecko do przedszkola?

●  Stwarzaj okazję, aby dziecko poznawało nowe miejsca, miało możliwość kontaktu z rówieśnikami, a czasami pozostawało pod opieką innych osób niż mama i tata.

●  Rozwijaj u maluszka umiejętność samoobsługi i trenuj samodzielność. Wspieraj rozwój umiejętności samoobsługowych, które dodadzą dziecku pewności siebie, takich jak korzystanie z toalety, samodzielne jedzenie, podstawowe czynności związane z ubieraniem i rozbieraniem (buciki, spodenki).

●  Zachęcaj dziecko, do zgłaszania swoich potrzeb słownie lub gestem.

●  Naucz maluszka wstawać rano o określonej porze. Dzięki temu spokojnie i bez pośpiechu przygotujecie się do wyjścia z domu.

●  Baw się z dzieckiem w „przedszkole”. Opowiadaj pozytywnie o tym jak będzie wyglądał dzień w przedszkolu.

●  Wyjaśnij maluszkowi, dlaczego będzie chodził do przedszkola.

●  Zapoznaj dziecko z przedszkolem, nauczycielami oraz rówieśnikami przez uczestnictwo w zajęciach adaptacyjnych MiniCiuchcia. Więcej informacji. 

●  Pamiętaj, że Twój spokój, cierpliwość, pewność przy podejmowaniu decyzji o zapisie dziecka do przedszkola w znacznym stopniu pomoże w procesie adaptacji maluszka.

●  Weź udział w specjalnych „Spotkaniach o adaptacji” z psychologiem, dyrektorem i wychowawcą, na których omówione szczegółowo zostaną pierwsze dni dziecka w przedszkolu oraz zasady obecności rodzica na terenie placówki.

●  Skorzystaj z wcześniejszego rozpoczęcia edukacji przedszkolnej. W naszym przedszkolu, już w sierpniu umożliwiamy rozpoczęcie edukacji przedszkolnej dzieciom w grupach 2,5- i 3-latków. W małych grupach, w mniejszym wymiarze godzin, przy obecności rodzica dziecko może łagodnie rozpocząć adaptację.

Zachęcamy do przeczytania artykułu „Adaptacja do przedszkola zaczyna się w domu”. Czytaj artykuł.

Jak pomóc dziecku w pierwszych dniach pobytu w przedszkolu?

●  Dobrze zaplanuj poranki, żeby uniknąć pośpiechu i niepotrzebnego stresu.

●  Powiedz wychowawcy, o której godzinie po raz pierwszy przyprowadzisz dziecko do przedszkola. Ustal czy będziesz uczestniczył w adaptacji dziecka na terenie przedszkola.

●  Jeśli zgodnie z ustaleniami z wychowawcą planujesz przebywać z dzieckiem w przedszkolu, istotne będzie przeanalizowanie kolejnych etapów rozstania maluszka z rodzicem. Poniżej przedstawiamy trzy etapy.

ETAP TOWARZYSZENIA

Będąc razem z dzieckiem w sali przyjmij bierną postawę (np. zajmij się czytaniem ciekawej książki, słuchaniem audiobooka). W tym czasie staraj się nie ingerować. W razie zgłaszanych przez dziecko potrzeb, skieruj dziecko do nauczycielki. Zawsze informuj dziecko o zamiarze wyjścia z sali lub przedszkola.

ETAP WYCOFANIA SIĘ

Rodzic w uzgodnieniu z nauczycielem i dzieckiem przenosi się na korytarz przedszkolny. W I etapie drzwi do sali są otwarte, tak, żeby dziecko widziało rodzica. W kolejnym etapie drzwi są zamykane, dziecko w każdej chwili może wyjść do rodzica i przytulić się, jeśli będzie miało taka potrzebę. Etap ten daje coraz więcej przestrzeni pedagogom na nawiązanie kontaktu z dzieckiem.

ETAP ROZSTANIA

Rodzic w uzgodnieniu z nauczycielem i dzieckiem wychodzi na dłuższy moment z przedszkola (np. zrobić zakupy). Kolejnym razem wydłuża czas swojej nieobecności aż ustala, że przyjdzie w porze najbliższego posiłku. Pamiętaj, że 3-latek nie rozumie jeszcze pojęcia czasu – lepiej więc umówić się na „po obiedzie” czy „po podwieczorku”. Zawsze dotrzymuj danego słowa i nigdy się nie spóźniaj.

●  Zaufaj wychowawczyni Twojego dziecka – nauczycielowi bardzo zależy, by maluszek dobrze czuł się w przedszkolu. Przekaż wychowawczyni ważne informacje o dziecku. Śmiało pytaj o interesujące Cię sprawy np. jaki dziecko miało nastrój, czy było pogodne po rozstaniu, czy zwraca się już do swojej pani, czy nawiązuje pierwsze kontakty z innymi dziećmi, jak się lubi bawić, czy próbuje reagować na polecenia kierowane do całej grupy i wiele innych. Współpraca z rodzicami jest zawsze niezwykle pomocna, a wspólny front działań może przynieść oczekiwane efekty.

Jak pomóc dziecku podczas rozstania w szatni?

●  Czule i sprawnie pożegnaj dziecko w szatni. Dobrze sprawdza się ustalenie codziennego rytuału (np. dwa całusy, przytulenie i dziecko wchodzi do sali).

●  Pamiętaj, że dziecko ma prawo płakać. Jeżeli chcesz pomóc, nie mów zbyt wiele, nie uspokajaj za bardzo, nie uciszaj na siłę. Nie lekceważ jego potrzeb ani nie krytykuj, raczej posadź sobie maluszka na kolanach i mocno przytul. Często słowa bywają niepotrzebne, a samo przytulenie wystarczy, by dać dziecku wsparcie. Mimo chwilowych łez przy porannym rozstaniu pomóż dziecku zostać w przedszkolu. Podaj dziecko na ręce wychowawcy. Pożegnaj się i potwierdź, że przyjdziesz po dziecko o ustalonej porze.

●  Po pożegnaniu zdecydowanie opuść przedszkole. Nie pojawiaj się w oknie czy uchylonych drzwiach – dziecko powinno mieć pewność, że nastąpiło pożegnanie.

Jak wspierać dziecko podczas odbioru z przedszkola?

●  Poinformuj dziecko i nauczyciela, że już jesteś i czekasz w szatni. Pamiętaj, że dziecko potrzebuje chwili na zakończenie swojej aktywności w grupie i pożegnanie się z koleżankami i kolegami.

●  Czule przywitaj się z dzieckiem.

●  Wysłuchaj dziecko z zainteresowaniem i uwagą, jeśli będzie chciało od razu o czymś opowiedzieć. Zaakceptuj jego słowa i emocje. Na początku może być mu trudno odpowiadać na pytania rodziców, zwłaszcza szczegółowe np. „Co było na obiad?”, „Czy wszystko zjadłeś?”, „Jakie były zajęcia?”. Lepiej jest zapytać bardziej ogólnie np. „Jak się masz?”, „Jak minął dzień?”, „O czym chciałbyś porozmawiać?”. Jeśli dziecko może swobodnie dzielić się wrażeniami z przedszkola, łatwiej mu się z nim oswoić i chętniej przychodzi kolejnego dnia.

●  Porozmawiaj z nauczycielem o przebiegu dnia i samopoczuciu dziecka.

●  Pożegnaj nauczyciela razem z dzieckiem.

●  Czas opuszczenia przedszkola może być dłuższy, jeśli dziecko chce np. pokazać swoją prace plastyczną albo ciekawe miejsce.

●  Po opuszczeniu przedszkola zaplanujcie wspólny czas na zabawę lub spacer.

 

Zachęcamy również wszystkich rodziców do zapoznania się z poniższą literaturą:

„Wychowanie w duchu empatii” Marshall B. Rosenberg

„Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły” Adele Faber, Elaine Mazlish

„Twoje kompetentne dziecko. Dlaczego powinniśmy traktować dzieci poważniej?” Jesper Juul

Więcej inspirujących książek polecanych przez specjalistów Przedszkola Ciuchcia Puch Puch.

 

Powodzenia! 🙂

 

Zobacz pozostałe aktualności »

Zapraszamy do kontaktu: tel. 22 490-24-24, e-mail: przedszkole@puchpuch.pl